Datainsamling på ett irländskt fritidshem

Grundlärarstudenterna Elin Tegström och Mikaela Winsnes gjorde datainsamling för sitt självständiga arbete i Dublin, Irland. Under sex veckor studerade de policy och policydokuments betydelse för fritidshem på Irland och upptäckte betydelsen för fritidsverksamheten att följa en läroplan.

Under sin sista termin, höstterminen 2018, på grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem valde Elin och Mikaela att resa till Dublin för att göra sin datainsamling till sin uppsats inom kursen Självständigt arbete.

Datainsamlingen mynnade ut i ett examensarbete med titeln "Anybody, anywhere, in any way, can do after school in Ireland”. En observationsstudie om policy enactment på ett irländskt fritidshem.

För att finansiera datainsamlingen fick de ett stipendium från Lärarförbundet om 5 000 kronor per person, och ett från Folkskoleseminariets minnesfond om 13 500 kronor samt merkostnadslån från CSN.

Läs deras berättelse från resan nedan.

 

Vår studie av ett fritidshem på Irland

Vi är två studenter som går Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem, Elin läser ingång musik och Mikaela ingång bild. Vi reste till Irlands huvudstad Dublin under en 6 veckorsperiod där vi studerade policy och policydokuments betydelse för fritidshem. Vi valde Irland då vi efter våra efterforskningar insåg att det inte finns något skrivet om fritidshem i den irländska grundskolans läroplan. Det finns inte heller några andra styrdokument där fritidshemmet är inkluderat. Intresset för hur olika policydokument användes i verksamhet växte därefter fram.

Under vår tid på Irland observerade vi en fritidshemsliknande verksamhet som drivs av ett företag. Parallellt med våra observationer analyserade vi företagets policydokument. Efter att vi arbetat med datainsamlingen ett tag konstaterade vi även att Irland inte har några lagstadgade riktlinjer kring huruvida en person får öppna och driva fritidshemsliknande verksamheter. Det är alltså privatpersoner som öppnar och driver fritidshem, där varken rektor eller huvudman finns eller har något att säga till om. Skola och fritidshem är helt skilda från varandra.

Vardagen under datainsamlingen

Vi bodde tillsammans i en lägenhet, med två sovrum, varsin toalett men gemensamt kök och vardagsrum. Att inte dela sovrum var ett medvetet val vi gjorde tillsammans efter att ha fått det rådet från tidigare studenter som också skrivit uppsats utomlands. Detta då uppsatsskrivandet är ett bitvis intensivt arbete, och det lönar sig att ha tillgång till sitt eget krypin.

Under vardagarna ägnade vi mycket tid åt att skriva uppsats och besöka verksamheten, det gjorde att helgerna kunde förbli fria från arbete med uppsatsen. Det var också något vi gemensamt kom överens om för att få ladda om för ny vecka. Våra dagar såg ut ungefär så här: vi begav oss till den ort där verksamheten låg på morgonen och satte oss på ett närliggande bibliotek. Under förmiddagen ägnade vi oss åt att skriva uppsats på biblioteket, det var väldigt givande då lugnet på biblioteket gjorde att vi kunde koncentrera oss och jobba med uppsatsen. Det fanns inte heller några störningsmoment som det kunde göra i lägenheten.

Gata i Dublin. Foto: Elin Tegström och Mikaela Winsnes.
Gata i Dublin. Foto: Elin Tegström och Mikaela Winsnes.

När klockan blev ca 13 gick vi en kort promenad till verksamheten där vi deltog i de aktiviteter som skedde under eftermiddagen. Det var givande att befinna sig i ett annat land och lämna de distraktioner man hade här hemma.

Att bara kunna fokusera på uppsatsen var guld!

De förberedelser som vi gjorde innan vi reste underlättade också väldigt mycket under uppsatskursen. Vi hade upprättat kontakt med en mottagande organisation och fått bekräftat vart vi kunde göra våra observationer redan innan kursen började, något som vi inte hade kunnat göra om uppsatsen skrevs hemma i Sverige. Vi fick också skriva ett PM som behövde godkännas av vår institution för att vi skulle få skriva utomlands. Flera delar som vi skrev i vårt PM kunde sedan användas som en grund i vår uppsats när kursen startade, vilket besparade oss tid och energi när vi väl var på plats.

Så såg en vanlig dag ut på fritidshemmet

På fritidshemmet fanns barn i åldrarna 4 till 12 år inskrivna. Det är alltså barn som i Sverige fortfarande skulle gå på förskola som redan har börjat skolan. Barnen kommer i två omgångar till verksamheten. Först de allra yngsta, 4-6 år, och en timme senare de som är 7-12 år. Det första barnen gör är att läsa läxor, därefter är det fri lek under ca 30 min. När klockan slår 15 är det mellanmål, i verksamheten är det ett varmt mål. Barnen blev bland annat serverade nudlar, spagetti med köttfärssås eller korv och potatis.

Efteråt fick barnen leka fritt igen fram till att klockan blev ungefär 16:30. Vi det här laget hade ca 30 barn gått hem och kvar var cirka 15 stycken. Då drog fritidshemspersonalen igång med dagens aktivitet. Aktiviteten gick under ett visst tema beroende på vilken dag det var. Drama, musik, bakning och teknologi är några exempel. Kl. 18:30 stängde verksamheten.

Lärorikt att få insyn i ett annat lands fritidsverksamhet

Vi lärde oss mycket, bland annat hur policydokument kan verka i en annan fritidshemsverksamhet utanför Sverige. I verksamheten som vi observerade tycktes fokus vara på att ha ett utbud av aktiviteter där resultatet sedan kunde visas upp för vårdnadshavarna som hämtade barnen, vilket sedan ledde till att aktivitetens innehåll inte var väsentligt.

I detta insåg vi betydelsen av läroplanen i Sverige, där konkreta exempel på innehåll och lärandemål lyfts. För utan att riktlinjer för hur en verksamhet bör se ut eller styras går det i princip att göra vad som helst.

Vi upplevde att vi såg mer av en barnpassande verksamhet än en pedagogisk. Vi fick också perspektiv på hur fritidshem kan se ut (vi är väldigt bortskämda och lyckligt lottade här i Sverige). Vårt skolsystem kan och ska alltid förbättras, men när vi har fått se ett annat land och en annan verksamhet kan vi verkligen vittna om att vi ligger i topp när det kommer till bra skolor och fritidshem.

Tips till dig som funderar på att skriva uppsats utomlands

Svensk godis och knäckebröd i Teacher-to-be kasse. Foto: Elin Tegström och Mikaela Winsnes
Svensk godis och knäckebröd tog de med sig till Dublin. Foto: Elin Tegström och Mikaela Winsnes.

När vi sökte efter datainsamlingsplatser på Irland använde vi sökord som “after school care” och “school-age childcare”. Därefter läste vi igenom beskrivningarna av verksamheterna som vi fick som resultat för att sedan göra vår bedömning om verksamheten kan tänkas vara så lik en svensk fritidshemsverksamhet som möjligt. Vi skickade mail till många olika kontaktpersoner och inledningsvis fick vi inga svar överhuvudtaget. Vi mailade tre gånger till varje person där vi efterfrågade om de sett vårt mejl, om det var något de inte förstått eller undrade över. Till sist begärde vi ett ja- eller nej-svar på om de var intresserade eller inte. Vårt arbete gav till sist resultat när vi fick ett positivt svar från det fritidshemsföretag där vi sedan gjorde vår datainsamling.

Vi blev båda sjuka vid ett tillfälle, och fick uppsöka vård. En av oss kunde nyttja det europeiska sjukförsäkringskortet och behövde inte betala de 500 kronor som annars krävdes för besöket. Den andra uppsökte en privat klinik som inte godtog kortet och behövde därför betala 1000 kronor för vård och mediciner. Det var inte självklart att alla vårdcentraler godtog det europeiska sjukförsäkringskortet, utan det behövde vi säkerställa i samband med att vi bokade tid. Det är därför viktigt att ha extra pengar med sig när det kommer till oväntade utgifter. Ha inte bara till existensminimum, detta är ännu viktigare om du är utanför EU.

Under datainsamlingens gång insåg vi också att det är väldigt viktigt att ha i åtanke att man med största sannolikhet inte kommer att ha en gemensam förförståelse om fritidshemspedagogik eller ett gemensamt språk kring fritidshem.

Vi fick till exempel frågor om vi kunde definiera “informellt lärande”, “lärande genom lek” och hur det kommer sig att personalen på fritidshemmen i Sverige bedriver en samverkan med andra lärare i skolan under skoldagen. Vårt tips är därför att tidigt ge så tydlig information som möjligt om hur fritidshemsverksamhet bedrivs i Sverige och de begrepp som är bekanta för oss blivande Grundlärare i fritidshem.

Läs mer

Elin och Mikaelas instagram-konto under datainsamlingen på Irland

Ansök om att skriva uppsats utomlands

Stipendier för studier utomlands

På denna sida