Riktat pedagogisk stöd vid institutionen

Här kan du läsa om vilka stöd, råd och tips som erbjuds vid institutionen efter att du ansökt om riktat pedagogisk stöd vid Studentavdelningen på Stockholms universitet.

När du har ansökt om stöd vid Studentavdelningen kallas du till samtal med samordnare på avdelningen Studentstöd. Ni diskuterar innehållet i intyget och vilka stödåtgärder du behöver.

Efter samtalet beslutar Studentstöd om stödåtgärderna i ett nytt dokument där det framgår vilket stöd du ska ha eller rekommenderas.

En kopia på beslutet om stödåtgärder mejlar till institutionens studie- och karriärvägledare (se under kontakt nedan). Du behöver endast mejla intyget dit.

 

Du som redan har en rekommendation/beslut från studentstöd ska mejla in det till studie- och karriärvägledare på institutionen innan din kurs eller program börjar.

Du kan även lämna in en papperskopia på beslutet i ett kuvert i den gröna brevlådan utanför institutionens studentexpeditionen på plan 1, Svante Arrhenius väg 21 A.

Du kan också skicka kopian per post till din studie- och karriärvägledare som vägleder inom ditt program/utbildning.

Per post skickar du till adressen:

Att. Studievägledarens namn

Stockholms universitet
Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
SE - 106 91 Stockholm

 

Om du behöver utökad tid vi examinationer måste du kontakta kursansvarig lärare i början av kursen för den/de kurser det gäller. Du berättar att du har rekommenderad utökad tid vi examinationer men du behöver inte mejla intyget till din kurslärare. Intyget behöver du endast mejla en gång till studievägledarna på BUV.

Kontaktuppgifter till kursansvarig lärare hittar du på kurssidan eller i Athena.

 

Inom vissa program läser du även kurser vid andra institutioner. Du ansvarar själv för att meddela berörd institution dina rekommendationer om stöd. Ta kontakt med den som är ansvarig för studenter med rekommendationer om behov av riktat stöd vid varje institution du läser vid.

 

Vill du veta mer om vilka stödåtgärder som är möjliga vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen kan du först läsa Pedagogisk stöd i praktiken (106 Kb) .

Du kan också boka ett enskilt samtal med studie- och karriärvägledaren för din utbildning för att gå igenom de rekommenderade stödåtgärderna.

 

Inför varje terminstart ger Studentavdelningen en introduktionskurs för nyantagna studenter med funktionsnedsättning. Information om introduktionskursen får du i samband med välkomstinformationen från institutionen som skickas till dig när du har blivit antagen till utbildningen.

Läs mer om välkomstaktiviteter vid Stockholms universitet

 

Om du vill arbeta som antecknare ska du inför varje ny termin maila arvodesblanketter@buv.su.se   

I mailet behöver vi följande information från dig: 

  • Ditt förnamn och efternamn
  • Vilket program du läser (Alternativt kurs som du läser fristående kurs)
  • Vilken termin du läser (Ej relevant om du läser fristående kurs)
  • Vilken seminariegrupp du är i (Om det är mer än en seminariegrupp)
  • Namnet på den eller de studenter som bett dig att vara antecknare

När du mailat oss kommer vi att dubbelkolla att det inte redan finns en antecknare i din seminariegrupp/fristående kurs och att de studenter du antecknar åt har ett intyg med rekommendation om anteckningsstöd.
Vi mailar dig och bekräftar att du kan anteckna aktuell termin. Från och med det datum vi mailat dig kan du begära ersättning för den tid du antecknat. Vill du anteckna en termin till måste du anmäla dig igen inför denna termin.

Om det tillkommer fler studenter i din seminariegrupp/kurs som har rekommendation om anteckningsstöd behöver du vara beredd att anteckna även åt dessa.

Genom att anmäla dig som antecknare godkänner du att vi får skicka ditt namn och din mailadress om det tillkommer fler studenter i din seminariegrupp/kurs som har rekommendation om anteckningsstöd.


Redovisa tid du antecknat varje månad

I korthet ska du direkt när månaden är slut maila blanketterna Arvodesblankett och Löne- och tidrapport till mailadressen arvodesblanketter@buv.su.se.
Sedan kommer vi att kolla att allt är rätt, skriva under blanketterna och lämna dem till Studentavdelningen som hanterar utbetalningen.

Det är viktigt att du skickar in blanketterna direkt när månaden är slut och är noga med att fylla i dem korrekt eftersom vi måste hinna gå igenom dem innan vi lämnar dem till Studentavdelningen senast den 5:e. 

Om det är första gången du är antecknare så behöver du göra en kontoanmälan till Danske Bank – du ser mer info om hur du gör detta via länken nedan. 

Information och blanketter för antecknare

 

Kontakt

Välkommen att kontakta respektive studievägledare för ditt program.

Studie- och karriärvägledare för förskollärarprogram
Studie- och karriärvägledare för grundlärarprogrammet - fritidshem
Studievägledare inom barnkultur
Studievägledare för Masterprogram i barn- och ungdomsvetenskap
Studievägledare för Masterprogram i förskoledidaktik
På denna sida