Person med laptop i knäet och ser en bibliotekarie på dataskärmen i programmet Zoom.

Foto: Cecilia Burman

Färre studenter besöker biblioteket på plats, men behoven av att få hjälp med sina låneärenden och andra frågor har inte stannat av. Det märker personalen som bemannar chatt, telefon, mejl och den fysiska informationspunkten i universitetsbiblioteket. 

Du som vill ställa frågor till en bibliotekarie om dina lån och liknande kan med fördel ta kontakt via Zoom i stället för att åka hela vägen till biblioteket på campus. Mötesrummet i Zoom är öppet varje vardag mellan 10.00 och 11.00 och mellan 15.00 och 16.00. Tjänsten kallas Informationspunkt online, eftersom den är tänkt att efterlikna funktionen som de fysiska informationspunkterna i biblioteket har. 

För dig som behöver hjälp med sökningar i databaser rekommenderas däremot att den digitala sökhandledningen, som har drop in torsdagar mellan 12.00 och 14.00. Den går också att boka övriga tider. Läs mer om hur man bokar sökhandledning här

Varför tillkommer den här tjänsten?

– Vi märkte att vissa frågor är svåra att ta över chatt eller mejl, för man kanske vill dela skärm och visa vad det är man har problem med att hitta eller inte förstår. Det är sådant som man tidigare gjort från den fysiska informationspunkten här i biblioteket, men nu kan göra hemifrån så att man slipper åka hit om man inte vill, berättar Carolina Engfelt, bibliotekarie på Frescatibiblioteket. 

Vilken typ av frågor kan man ta över Zoom?

– De flesta låneärenden. Man kanske behöver hjälp att hitta en e-bok, har frågor om sina lån, eller om hur man gör för att låna om eller beställa en bok, för att ta några exempel. Det är sådant som vi svarar på i chatten sedan tidigare, men nu kan man alltså träffa oss direkt via Zoom och få ett ansikte på den du pratar med. 

Hur funkar det rent praktiskt?

– Du går in på bibliotekets startsida, och i blå rutan ”Öppettider för Frescatibiblioteket” som ligger i högerspalten finns länkar som tar dig direkt till Informationspunkt online. Du hamnar då i ett digitalt väntrum där du får vänta på din tur. Det är en person åt gången som träffar oss där. Om man inte hinner få hjälp skickar vi ett meddelande till väntrummet. 

Andra matnyttiga tips?

– Ja, övrig tid kan man med fördel använda vårt frågeforum, som man hittar i högerspalt på startsidan under rubriken Fråga biblioteket. Där har vi samlat vanliga frågor som andra har ställt tidigare och våra svar. Många problem löser sig efter en titt där. 

 

5 sätt att kontakta biblioteket

  • Informationspunkt online: Kl. 10-11 och kl. 15-16 alla vardagar finns möjligheten att möta en bibliotekarie via Zoom. Klicka på tiderna ovan för att komma dit, eller på länken på bibliotekets startsida för att komma till mötena. 
  • Chatt: På bibliotekets startsida finns en chattikon synlig på vardagar kl. 9-16. Där ställer du din fråga direkt till en bibliotekarie via chatten. 
  • På plats: Informationspunkterna är fysiskt bemannade vardagar mellan kl. 10-19 och kl. 11-15 på lördagar.
  • Telefon: Vardagar kl. 10-11 når du biblioteket via telefon: 08-16 28 00
  • E-post: Skicka ett meddelande via detta kontaktformulär så besvaras ditt mejl så fort som möjligt.