Karin Helander får hederspris för kulturarbete för barn och unga

Karin Helander, professor emerita och tidigare föreståndare för centrum för barnkulturforskning får Stockholms stads hederspris för kulturarbete för barn och unga.

Karin Helander. Foto: Eva Dalin

Sammanlagt sju priser i olika kategorier ges aktörer av stor vikt för Stockholms kulturliv. Varje kulturprismottagare tilldelas en prissumma på 100 000 kronor. Karin Helander och de andra prismottagarna kommer att få ta emot sina priser vid en ceremoni i Stockholms stadshus den 31 maj.

Motivering: Med pedagogiskt skarpsinne har Karin Helander utvecklat vår syn på barn och barnkultur. Studenter, scenkonstnärer och politiker har under decennier läst, lyssnat och lärt sig av henne – om barnets behov av kultur som upplevelse och inlevelse för att förstå sin omvärld. Då barnkultur diskuteras finns Karin Helander självklart med som referens eller i egen person som föreläsare, paneldeltagare eller moderator. På scenkonstbiennaler och barnkulturfestivaler, i utredningar och kulturplaner – överallt är hon närvarande och öppnar nya världar.

Läs mer om priset i ett pressmeddelande.

Karin Helander är professor emerita i teatervetenskap och lärare vid Centrum för barnkulturforskning, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen samt Institutionen för kultur och estetik. I sin forskning intresserar hon sig för scenkonst för barn och unga, barnkultur, historiografi, receptionsstudier, barndramatik, föreställningsanalys, skådespelarkonst, regikonst och opera.