Ny antologi vänder blicken mot havet

I Facing the Sea - Essays in Swedish Maritime Studies behandlas bågskytte, nationalbilden i maritima tidskrifter, leksaker som maritima föremål, med mera. Denna gång på engelska.

I Cemas nya antologi får du läsa om smugglare från Åland, brittiska kapare som beslagtar svenska skepp och marinofficerare som kämpar för flaggans heder. Vi ser också vad en katastrof till sjöss eller bärgandet av ett skeppsvrak kan berätta om samhället i dåtid och nutid, och varför allt fler människor väljer att begrava sina anhöriga till sjöss. Rösterna av barn som i krigstid tagit den farliga flyktvägen över Östersjön ger ytterligare en dimension till innehållet.

Illustration av landskap med sjöar och åar sett uppifrån. Framsidan av boken Facing the Sea.
Omslaget till Facing the Sea. Essays in Maritime Studies. Red. Leos Müller och Simon Ekström. Nordick Academic Press.

Facing the Sea. Essays in Swedish Maritime Studies har författats av elva forskare som är historiker, etnologer och marinarkeologer med koppling till Centrum för maritima studier vid Stockholms universitet. Tillsammans visar de upp ett axplock av den forskning som centret bedriver.

Medverkande forskare

Mirja Arnshav, CEMAS & Stockholms universitet