Centrum för medeltidsstudier på medeltidsveckan i Visby

Onsdagen den 10 augusti kunde besökare på medeltidsveckan i Visby lyssna på olika föredrag där forskning genomförd i samarbete med Centrum för medeltidsstudier presenterades.

Bild av medlemmar från Centrum för medeltidsstudier vid medeltidsveckan i Visby
Från vänster: Henrik Lagerlund, Karl Lysén, Kurt Villads Jensen, Clara Dalsgaard Hansen, Wilhelm Ljungar och Emma Holmberg.

På förmiddagen berättade centrets föreståndare, Kurt Villads Jensen, professor i medeltidshistoria, om Korståg och krig på medeltiden. Av kärlek eller av hat?

Åhörare fick även lyssna till Henrik Lagerlund professor i filosofins historia och ordförande för Centrum för medeltidsstudiers styrelse som talade om Medeltida mekanik eller hur man gör vetenskap utan att veta om det.

Därefter presenterade två av de studenter som under våren slutfört masterprogrammet i medeltidsstudier den forskning de genomfört under programmets gång. Emma Holmberg presenterade sin masteruppsats Ett delat rum: Gifta kvinnors möjligheter till ägande i en medeltida stad och Wilhelm Ljungar talade om sitt masterprojekt Till Guds riddare han över for. Den religiösa erfarenheten av krig i de medeltida rimkrönikorna.

På eftermiddagen presenterade Clara Dalsgaard Hansen, även hon en av vårens mastersstudenter, en sammanfattning av sin nyligen avslutade masteruppsats Feber, sol, måne och blod: magi under Skandinaviens medeltid. Slutligen presenterade Karl Lysén, doktorand i medeltidsstudier, den forskning han genomförde som mastersstudent om gotländska titthål och dessutom sitt pågående doktorandprojekt om pilgrimer till Jerusalem.

Presentationerna syftade till att visa upp bredden på den forskning som genomförs i samarbete med centret, både av seniora forskare, doktorander och studenter. Tack till alla som kom och lyssnade!

Läs mer om Centrum för medeltidsstudier här: Om centret