Praktik inom masterprogrammet i medeltidsstudier

Masterprogrammet i medeltidsstudier vänder sig till alla som vill skaffa sig fördjupade kunskaper om medeltiden som epok. Inom ramen för programmet finns det även möjligheten att praktisera på en relevant arbetsplats och tillämpa sina kunskaper i praktiken. Det gjorde Ellen Fredin Misgeld som under hösten 2021 praktiserades på SVT:s produktion Historien om Sverige. Vi passade på att fråga Ellen om praktiken.

Hur har det varit att praktisera på SVT?

Porträtt på Ellen Fredin Misgeld
Ellen Fredin Misgeld. Bild: Privat.

Svinkul! Jag har fått använda det jag har lärt mig under utbildningen, men jag har också lärt mig historieberättande från ett annat perspektiv. Jag får jobba nära manusförfattarna, dels med att hjälpa dem med faktainsamling men också att ha en dialog där jag får bidra med en vetenskaplig synvinkel.

Hur är det att vara med på inspelning?

Otroligt spännande och tillfredsställande att se hur resultatet faktiskt blir. Jag har fått se hur delarna faller på plats och hur manuset implementeras i praktiken.

Vad har varit bäst?

Det absolut roligaste är att arbeta med härliga och kreativa människor. Och kul att få mansplaina medeltiden!

Mer information

Den 15 mars öppnar anmälan till höstterminen 2022. Då finns även möjligheten att söka till masterprogrammet i medeltidsstudier. Programmet ges med 6 olika inriktningar. Läs mer om programmet, antagningskrav och hur man ansöker här:
Masterprogram i medeltidsstudier, inriktning historia
Masterprogram i medeltidsstudier, inriktning latin
Masterprogram i medeltidsstudier, inriktning kulturgeografi
Masterprogram i medeltidsstudier, inriktning tyska
Masterprogram i medeltidsstudier, inriktning idéhistoria
Masterprogram i medeltidsstudier, inriktning nordiska språk