Ursäkta? Vi måste prata om poddsociolekterna

Uttryck, intonationer och utfyllnadsord från poddar har fått pandemisk spridning bland dagens mediekonsumenter. Vad säger poddprofilerna om detta enorma inflytande på språket? Och vad säger forskarna? Sociolingvist Nathan Young, Centrum för tvåspråkighetsforskning, har intervjuats av Nöjesguiden.

Nathan Young. Foto: privat
Nathan Young. Foto: privat

Har poddindustrin gjort att nya uttryck får fäste fortare?
– Det korta svaret är ja. Att nya uttryck fortare får fäste beror på flera faktorer i samspel, en är att massmedierna blir mer skräddarsydda. Senmodernitetens utbud av poddar, Netlix-serier och Youtube-klipp har medfört helt nya möjligheter att anpassa vad du tar del av, då är det också mycket möjligt att den media man konsumerar präglas av en viss accent. I förlängningen blir det också en självförstärkande spiral: Den podd du väljer är redan troligtvis anpassad till din livsstil och ditt språk, och då förstärks påverkan från den konsumtionsstam du redan tillhörde.

Läs hela artikeln av Essy Klingberg, Nöjesguiden på ng.se:

Ursäkta? Vi måste prata om poddsociolekterna (2021-01-05)