Zoom-tema-café: Tio år efter rosa rapporten — om högskolepedagogisk meritering
Webbinarium
Datum: torsdag 7 september 2023
Tid: 09.00 – 10.00
För tio år sedan uppmanade Sveriges förenade studentkårer (SFS) Sveriges regering och svenska lärosäten att verka för att högskolepedagogisk skicklighet ska belönas i samma utsträckning som vetenskaplig skicklighet. Vad var syftet med uppmaningen, vad har hänt under dessa tio år och vad vill SFS idag? UHR bjuder in till panelsamtal.
Målgrupp: Högskolelärare, pedagogiska utvecklare och andra anställda vid svenska högskolor och universitet
Tid: 7 september kl 09:00 till- kl 10:00
Plats: Zoom
Arrangör: Universitets- och högskolerådet, projektet högskolepedagogisk utveckling (HPU)
Kontakt: hpu@uhr.se
Pris: Kostnadsfritt
Sista anmälan: 6 september
I år är det tio år sedan Sveriges förenade studentkårer (SFS) gav ut den så kallade rosa rapporten med ett antal krav till regeringen och uppmaningar till svenska lärosäten. Ett av kraven var att regeringen skulle ge en myndighet i uppdrag att stödja lärosätenas inrättande av pedagogiska meriteringssystem. SFS uppmanade också lärosätena att belöna högskolepedagogisk skicklighet i samma utsträckning som vetenskaplig skicklighet belönas.
Vid detta temacafé samtalar Lars Geschwind, förbundsordförande för SULF, med Erik Arroy Elvén, före detta ordförande för SFS, och Jacob Färnert, nuvarande ordförande för SFS, om varför SFS formulerade sina krav respektive uppmaningar kring meritering, vad som har hänt på svenska lärosäten sedan den rosa rapporten gavs ut, vilken påverkan den har fått och var SFS står i frågan idag. Dessutom ges du som deltagare möjlighet att tillsammans med andra deltagare diskutera studenternas uppmaningar.
Caféet är det första i en serie av caféer på temat meritering inom högskolan.
Medverkande
Erik Arroy Elvén, före detta ordförande för SFS
Jacob Färnert, ordförande för SFS
Moderator: Lars Geschwind, förbundsordförande för SULF
Läs mer och anmälan
Senast uppdaterad: 28 augusti 2023
Sidansvarig: Centrum för universitetslärarutbildning