Temadagar
En högskolepedagogiskt temadag kan fungera som en bra diskussionsöppnare för frågor inom lärarkollegiet eller något du tar med dig till din egen kompetensutveckling.
Högskolepedagogiska temadagar
Vi anordar ungefär en till två högskolepedagogiska temadagar (halvdagsevenemang) per termin för dig som undervisar vid SU. Det är en dag då vi speciellt uppmärksammar ett pedagogiskt ämne som är relevant för utveckling av undervisning i högre utbildning. Programmet kan då bestå av till exempel en eller flera föreläsningar och efterföljande workshop/-par.
Aktuella temadagar
Programmet uppdateras löpande.
Tidigare temadagar
Hållbart lärande med pedagogiska ambassadörer. Goda exempel på utvecklingsprojekt från 2023. 7 december 2023
Temadag: Samverkansinlärning — pedagogisk metod för ökad genomströmning Presentation av pedagogiska modellen Samverkansinlärning (eng. Supplemental Instruction) som skapar möjligheter att påverka studenters studieresultat, studieteknik och välmående. Ta del av erfarenheter från samverkansinlärning (SI) från studenter, SI-ledare, metodhandledare och lärare. 16 november 2023
Om pedagogiska perspektiv på kvalitet i forskarutbildning
Vad kännetecknar en forskarutbildning av hög kvalitet? Hur kan vi förbättra forskarutbildningen så att doktoranders utveckling främjas? Vad kan vi lära oss av UKÄ:s kvalitetsgranskningar av forskarutbildningar ur ett pedagogiskt perspektiv? Evenemanget hölls på engelska den 25 april 2023 och på svenska den 14 november 2022
AI och framtidens undervisning
Kan vi skapa nya och kreativa undervisningsaktiviteter med OpenAI:s ChatGPT? Hur kan vi förhålla oss till ny AI-teknologi i relation till examination? Hur vänder vi farhågor och problem kring digitalisering till att istället hitta nya vägar mot ett bättre lärande för våra studenter? 27 mars 2023
Dagens presentationer — powerpoint och videofilmer
AI och framtidens undervisning (13730 Kb)
Föreläsarnas presentationer samt paneldiskussionen — se videofilmerna
Om genus och jämställdhet i undervisningen
Vad innebär det att undervisa för jämställdhet? Hur kan genusmedvetenhet prägla lärosalar virtuellt? Ser förutsättningarna verkligen lika ut för personer med olika kön vid vårt universitet? Högskolepedagogisk temadag med exempel och diskussioner om genus och jämställdhet i undervisningen. 10 maj 2022
Kreativa utvecklingsprojekt i fokus — pedagogiska ambassadörer berättar
Utveckling av ny form för handledning av examensarbeten, digitalt lärande, digitala examinationer och mer när pedagogiska ambassadörer berättar om utvecklingsprojekt de genomfört vid sina institutioner under året — vilka utmaningar de har ställts inför, vad de har gjort och hur det gick. 8 december 2021
Årets pedagogiska ambassadörer ─ fyra universitetslärare berättar om vassa utvecklingsprojekt
Digitala laborationer, lärarlagssamverkan för bättre lärmiljö och mer när pedagogiska ambassadörer berättar om utvecklingsprojekt de genomfört vid sina institutioner under året — vilka utmaningar de har ställts inför, vad de har gjort och hur det gick. 3 december 2020
Online: Högskolepedagogisk temadag om hållbar forskarhandledning
Vilka orsaker och faktorer påverkar doktoranders välmående? Hur skapar vi en god miljö där doktorander har möjlighet att växa och utvecklas? Högskolepedagogisk temadag med gott om exempel och strategier för att uppnå just en hållbar forskarhandledning. 5 november 2020
Virtuell konferens: Om samverkansinlärning för ökad genomströmning
Tillfälle för dig som undervisar vid Stockholms universitet att lära mer om pedagogisk modell som hjälper studenter att lyckas på svåra, ofta inledande kurser. Nationell konferens om samverkansinlärning (eng. Supplemental Instruction). 22 oktober 2020
Virtuell temadag: Kursdesign för lärande i digital miljö
En virtuell högskolepedagogisk temadag om undervisning och examination online. Frågor som lyftes var bland annat: Hur designar jag undervisning för bättre lärande i en digital miljö? Hur får jag mer kontakt och interaktion med mina studenter? Hur skapar jag en rättssäker examination online? 13 maj 2020
Virtuell temadag: Undervisning och examination online
Om undervisning och examination online. En dag med workshoppar om de möjligheter och utmaningar som digitala verktyg och alternativa arbetsmetoder erbjuder för undervisning och examination helt eller delvis på distans. 26 mars 2020
Årets pedagogiska ambassadörer: Tio universitetslärare berättar om smarta utvecklingsprojekt
Pedagogiska ambassadörer berättar om pedagogiska utvecklingsprojekt de genomfört vid sina institutioner under året — vilka utmaningar de har ställts inför, vad de har gjort och hur det gick. 3 december 2019
Relationskompetens i högre utbildning — för fungerande samspel och en god lärmiljö
Gästföreläsning och efterföljande workshop med Jonas Aspelin. Jonas Aspelin är professor i pedagogik vid Högskolan Kristianstad och initiativtagare till det Nordiska nätverket för Relationell pedagogik. Relationskompetens är viktigt kompetens när vi skapar goda pedagogiska lärmiljöer och kan i många fall vara helt avgörande för ett kvalitativt lärande. Lär dig mer om hur du stärker din roll som lärare och samtidigt förbättrar studenternas lärande genom ett fungerade samspel. I workshoppen arbetade deltagarna med "case" som deltagarna upplevt i sin egen undervisning genom att använda metoden Critical Incident Analysis som hjälper oss identifiera avgörande aspekter i relationellt utmanande situationer, förankra händelsen i relationell teori och hitta alternativa sätt att hantera liknande situationer framöver. 30 januari 2019
Pedagogiska ambassadörer berättar om utvecklingsprojekt vid sina institutioner
Pedagogiska ambassadörer berättar om pedagogiska utvecklingsprojekt de genomfört vid sina institutioner under året — vad de har gjort och hur det gick. Om utveckling av undervisning i kollegial samverkan. 4 december 2018
Samverkans-Inlärning (Supplemental Instruction) — pedagogisk modell för ökad genomströmning
Samverkans-Inlärning (SI-PASS) är en pedagogisk modell som hjälper studenter att lyckas på svåra, ofta inledande kurser. Studenter ökar sina möjligheter till bättre studieresultat, lär sig att lära och skapar samtidigt ett kontaktnät av studiekamrater. Andra färdigheter som förbättras är problemlösning, lagarbete och samverkan, kritiskt tänkande och att presentera inför grupp. Föreläsning om erfarenheter och forskning om Samverkans-Inlärning med Leif Bryngfors, Lunds universitet och lärare och studenter vid Stockholms universitet. 4 oktober 2018
Pedagogiska ambassadörsprojekt 2017
Arbetet med 2017-års pedagogiska ambassadörsprojekt presenterades. Om utveckling av undervisning i kollegial samverkan. 4 december 2017
Pedagogisk skicklighet – vad är det och hur kan det bedömas?
Föreläsning och efterföljande workshop. Visad pedagogiska skicklighet är idag ett behörighetskrav vid anställning av lärare inom svensk högre utbildning. Därför är det extra viktigt att bedömningar av lärares pedagogiska skicklighet sker omsorgsfullt och sakligt. Men vad är egentligen pedagogisk skicklighet och hur kan man bedöma det? Om workshoppen: Vid anställning och befordran av lärare ska ofta pedagogisk skicklighet bedömas. Ibland anlitas särskilt pedagogiskt sakkunniga för denna bedömning. I workshoppen utforskade deltagarna vad ett pedagogiskt sakkunniguppdrag går ut på, vilka kriterier som används och hur ett utlåtande om pedagogisk skicklighet kan se ut. 18 maj 2017
Pedagogiska ambassadörsprojekt 2016 redovisas
Arbetet med 2016-års pedagogiska ambassadörsprojekt presenterades. Om utveckling av undervisning i kollegial samverkan. 9 december 2016
Senast uppdaterad: 14 augusti 2024
Sidansvarig: Centrum för universitetslärarutbildning