Om oss
Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL) arbetar för att stimulera till engagerande och högkvalitativ undervisning på alla nivåer vid Stockholms universitet.
Vi stödjer lärare och institutioner att utveckla undervisning och skapa goda utbildningsmiljöer för att på bästa sätt underlätta studenters lärande.
Hur vi arbetar
- Vi ger behörighetsgivande och kompetensutvecklande kurser i högskolepedagogik för universitetets lärare och pedagogiskt ansvariga.
- Dessutom arrangerar vi en rad kompetensutvecklande aktiviteter som konferenser, workshoppar och högskolepedagogiska temadagar.
- Vi följer och bidrar till högskolepedagogisk och ämnesdidaktiktisk forskning eftersom det medverkar till en kreativ och studentaktiverande undervisning.
- Med utveckling av undervisning i fokus driver och stödjer vi olika pedagogiska utvecklingsprojekt vid universitetet.
- Sist men inte minst har vi äran att handlägga universitets hedervärda pedagogiska pris Årets lärare.
CeUL är en distribuerad organisation
CeUL är en distribuerad organisation med ett administrativt kansli placerat vid Institutionen för pedagogik och didaktik. Till centrat knyts även pedagogiska utvecklare och forskare vid Institutionen för data- och systemvetenskap, Institutionen för ämnesdidaktik, Institutionen för pedagogik och didaktik samt Juridiska institutionen. Tillsammans är vi ca 15 personer som arbetar med undervisande och administrativa uppgifter. Här utöver samarbetar vi också med kollegor från hela universitetet inom ramen för pedagogiskt ambassadörskap.
Våra nyhetsbrev
CeUL:s nyhetsbrev
Vårt nyhetsbrev informerar om våra kurser, workshoppar och andra evenemang och samarbetsmöjligheter kring högskolepedagogisk utveckling vid Stockholms universitet.
Prenumeration och tidigare nummer
Aktuell högskolepedagogisk forskning
Nyhetsbreven innehåller ny forskning om undervisning och lärande som
Redaktionen som består av universitetslärare vid fem olika institutioner väljer ut, sammanställer och publicerar kortare sammanfattningar av relevanta artiklar ur högskolepedagogiska och ämnesdidaktiska tidskrifter.
Vår ambition är att ny kunskap ska leda till nya insikter och inspiration för dig att ta med i din undervisning.
Prenumeration och tidigare nummer
Viktiga milstolpar i CeUL:s historia
Omorganisation, nytt namn och ny utbildning 2014
En omfattande omorganisation av universitetets högskolepedagogiska verksamhet presenteras i ny tappning i form av en ”nodorganisation” med en styrelse, som organisatoriskt svarar direkt till rektor. Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL) bildas. CeUL:s centrala funktion är att stödja högskolepedagogisk utveckling vid universitetet. Ett av styrelsens första krafttag är att låta obligatoriska Universitetslärarutbildning 1 & 2 växa från 7,5 hp till 15 hp, eftersom Anställningsordningen beslutats efterfråga motsvarande 15 hp högskolepedagogisk utbildning för lektorer.
Pedagogiska ambassadörsprogrammet 2015
CeUL initierar ett pilotprojekt med pedagogiska ambassadörer. Tanken är att bygga pedagogisk kompetens genom att fokusera på de olika pedagogiska miljöer som universitetslärare verkar inom. En pedagogisk ambassadör leder under ett år ett pedagogiskt utvecklingsprojekt vid sin egen institution. Projektet finansieras av CeUL (till och med år 2018, därefter genom rektors kvalitetsmedel). Den pedagogiska ambassadören stödjer också kollegor praktiskt genom att bland annat leda pedagogiska diskussioner, initiera och driva lärardagar. Projektet faller väl ut. Sen dess startar varje år ett antal nya pedagogiska ambassadörsprojekt.
Pedagogeeks — webb-TV-program 2016
CeUL ser möjligheten att sprida högskolepedagogiskt stöd baserat på forskning på ett nytt sätt. Våren 2016 går Klara Bolander Laksov, CeUL:s förståndare och Max Scheja, professor i högskolepedagogik in i DSV:s nya filmstudio och producerar ett första webb-TV-program om relevant högskolepedagogisk forskning som stödjer utveckling av undervisning och ökat lärande för studenter. Detta första avsnitt handlar om återkoppling. Därefter produceras genom åren tjugo program om olika ämnen som till exempel akademiskt lärarskap, handledning, omvänt klassrum, examination och bedömning. Programmen finns öppna och tillgängliga för alla på CeUL:s Youtube-kanal och har idag över 40 000 visningar (siffror från 2019-2024). Flera av programmen finns också att lyssna på som poddar.
Aktuell högskolepedagogisk forskning 2017
CeUL ger ut det första numret av Aktuell högskolepedagogisk forskning (AHF). Med inspiration, idéer och ny forskning vill CeUL uppmuntra till dialog kollegor emellan om just undervisning och akademiskt lärarskap. Redaktionen består av universitetslärare vid fem olika institutioner som väljer ut, sammanställer och publicerar kortare sammanfattningar av relevanta artiklar ur högskolepedagogiska och ämnesdidaktiska tidskrifter. AHF ges idag ut sju gånger om året och har 1 359 prenumeranter.
Ämnesdidaktiska samtal för nyfikna universitetslärare 2018
CeUL samarbetar kontinuerligt med sina nod-institutioner. Ett exempel på ett sådant samarbete är start av Ämnesdidaktiska lunchseminarier för universitetets lärare. Här presenteras forskning av aktiva forskare inom olika ämnesdidaktiska områden tillsammans med en lättare lunchsmörgås. Det blir en möjlighet för lärare att hålla sig ajour med senaste forskningen om undervisning och lärande i just dennas ämne, ett närliggande eller kanske till och med ett helt annat undervisningsämne. Seminarierna gästas av internationella och nationella forskare som har fördjupat sig i spännande undervisningsfrågor inom humanistisk, samhällsvetenskaplig, estetisk och naturvetenskaplig didaktik. Idag finns två seminarieserier: SAMTAL@SU (naturvetenskapliga området) och husera@su (humanvetenskapliga området).
Akademiskt lärarskap 2019
CeUL håller tre högskolepedagogiska workshoppar med erfarna SU-lärare från universitetets alla institutioner. Under dessa workshoppar identifieras ett antal dimensioner av vad riktigt bra universitetslärare gör och hur lärare kan utvecklas i sitt akademiska lärarskap. Detta leder efter analys fram till åtta olika dimensioner av akademiskt lärarskap. Ett resonemang som för universitetslärare kan fungera som utgångspunkt för vidare reflektion och utveckling av sitt akademiska lärarskap. De åtta dimensionerna synliggörs genom en taktil kub. Kuben ska fungera som en inspiration och påminnelse om det akademiska lärarskapets möjligheter och utveckling.
Covid-pandemin provocerar fram online-undervisning 2020
Den 18 mars 2020 övergick Stockholms universitet från en dag till nästa från campus-undervisning till så kallad distansundervisning. CeUL är snabb på bollen och på två dagar har CeUL en resurssida uppe på webben för universitetets lärare för att ge exempel på hur de kan undervisa online. Artikeln med flest ”klick” är Så undervisar du med Zoom. CeUL-webben får under dessa ödesdigra dagar en dramatisk ökning av antal ”besökare” från 200 till 2000 om dagen.
CeUL ger också under våren universitetets Lärarkonferens online med temat akademiskt lärandeskap och presenterar i samband med konferensen kuben med åtta dimensioner av akademiskt lärarskap.
Rekordmånga workshoppar 2021
CeUL ger under året rekordmånga workshoppar om olika ämnen inom undervisning och lärande för universitetets lärare, hela 68 workshoppar med totalt 981 deltagare. Sju av dessa workshoppar ges inom ramen för ett samarbete med europeiska universitetsalliansen Civis — European Civic University Alliance. Lärare från de 11 olika europeiska universiteten deltar online.
NU-konferensen 2022
CeUL arrangerar SUHF:s nationella högskolepedagogiska NU-konferens (nätverkande och utveckling) då Stockholms universitet är värd. Pandemitrötta universitetslärare från hela landet anländer förväntansfulla till nybyggda campus Albano. Här hålls konferensen NU2022 under tre dagar. En uppskattad keynote är Nobelpristagaren Carl Wieman som presenterar sin forskning om relationen mellan undervisning och lärande. Parallellt med programmet streamas ett online-program där DSV:s studio, för tillfället förflyttad till Albano, utgör navet. Konferensen gör succé.
ChatGPT och artificiell intelligens i högre utbildning 2023
Den 30 november 2022 lanseras en inledningsvis kostnadsfri prototyp av ChatGPT på webbplatsen chat.openai.com och våren 2023 rasslar det till i högskolevärlden. Hur kan vi nu pröva våra studenters kunskaper? Hur påverkar detta både lärande och forskning? CeUL möter en orolig universitetslärarkår med temadagar, workshoppar och webb-resurser kring olika möjligheter att hantera AI i undervisningen.
10-årsjubileum 2024
CeUL firar att på 10 år ha vuxit till en verksamhet med 40 engagerade lärare från 10 av universitetets institutioner. Kursutbud och workshoppar utgör kärnan i verksamheten, men kompletteras av att skapa olika resurser och stöd för lärares inspiration och kompetensutveckling. Ett stående inslag är att CeUL samarbetar med institutioner, kanslier och organ på olika nivåer i universitetsorganisationen — allt för att skapa en riktigt god pedagogisk miljö för både lärare och studenter.
Senast uppdaterad: 25 oktober 2024
Sidansvarig: Centrum för universitetslärarutbildning