Undervisa
Aktiverande och engagerande läraktiviteter är en grundläggande och viktig komponent att ta hänsyn till när du undervisar. Aktivitet och interaktion med andra främjar nämligen studentens djupinlärning både när det gäller färdigheter och förståelse.
Pedagogeeks: Studentcentrerat lärande
Aktivt lärande handlar egentligen om pedagogiska aktiviteter som engagerar studenter i sitt lärande, utöver att lyssna, läsa och memorera. Det kan vara en aktivitet där studenterna genomgår en process som uppmuntrar till reflektion för hur olika idéer kan förstås och tillämpas. En aktivitet där studenterna regelbundet utvärderar sin förståelse för begrepp, problem och färdigheter. Många studier visar att motivationen att lära sig ökar hos studenter vid aktivt lärande.
Fyra tips för ett lyckat seminarium
Vill du ordna ett interaktivt seminarium där dina studenter diskuterar och reflekterar över problem och/eller frågeställningar? Här hittar du fyra pedagogiska tips och principer för att skapa ett gott seminarieklimat oavsett om det hålls online eller fysiskt.
Utvecklas som handledare
Att vara handledare betyder i sin allra enklast form "att leda någon vid handen", till exempel genom en lärprocess. Handledarrollen handlar dels om att ge studenterna de förutsättningar som krävs för att de ska nå uppsatta mål, men det handlar även om att informera studenterna om mer praktiska detaljer som arbetstid och rutiner. En god relation mellan doktorand och handledare är grunden till att båda parter ska uppleva handledningsprocessen så bra som möjligt.
Kontakt
Saknar du något på sidan?
Välkommen att kontakta: annika.forslund@su.se
Senast uppdaterad: 18 juni 2024
Sidansvarig: Centrum för universitetslärarutbildning