Åtta dimensioner av akademiskt lärarskap

Ett resonemang som kan fungera som utgångspunkt för vidare reflektion och utveckling av ditt akademiska lärarskap.

Vad är akademiskt lärarskap? Under ett antal workshoppar med erfarna lärare och pedagogiska kontaktpersoner vid Stockholms universitetet har åtta dimensioner av lärarskap i akademin prövats och diskuterats. Resultatet presenteras i form av en kub. Kuben är en inspiration och påminnelse om det akademiska lärarskapets möjligheter och utveckling.

Akademiskt lärarskap bygger på tre nivåer

Bild 1. Det akademiska lärarskapet

 

De åtta dimensionerna

 

1. Ämnesexpert och guide

Du omsätter ämneskunskaper i undervisningspraktik genom att till exempel:

Figur 1: Exempel på aktiviteter på olika kompetensnivåer för akademiskt lärarskap inom dimensionen Ämnesexpert och guide.
Figur 1: Exempel på aktiviteter på olika kompetensnivåer för akademiskt lärarskap inom dimensionen Ämnesexpert och guide.
  • Anpassa undervisningen till rätt nivå
  • Ta reda på vad studenter tycker är svårt
  • Ge studenter stöd och tillgång till lärresurser
 

2. Förebild och mentor

Du antar ett professionellt förhållningssätt till undervisning genom att till exempel:

Figur 2: Exempel på aktiviteter på olika kompetensnivåer för akademiskt lärarskap inom dimensionen Förebild och mentor.
Figur 2: Exempel på aktiviteter på olika kompetensnivåer för akademiskt lärarskap inom dimensionen Förebild och mentor.
  • Vara en förebild för kollegor och studenter
  • Vara förberedd och tydlig
  • Kommunicera syfte och mål
  • Arbeta medvetet med värderingar, beteende och etik
 

3. Studentcentrerad

Du sätter studenters perspektiv och behov i centrum genom att till exempel:

Figur 3: Exempel på aktiviteter på olika kompetensnivåer för Studentcentrerad undervisning
Figur 3: Exempel på aktiviteter på olika kompetensnivåer för akademiskt lärarskap inom dimensionen Studentcentrerad undervisning. (*NU-konferensen är Sveriges enda nationella konferens för universitetslärare att sprida och diskutera sin undervisningspraktik.)
  • Bygga vidare på studenters intressen
  • Skapa ett inkluderande, öppet och tryggt klimat
  • Aktivera studenterna att bearbeta innehållet
 

4. Examinator

Du antar ett professionellt förhållningssätt till examination och utvärdering genom att till exempel:

Figur 4: Exempel på aktiviteter på olika kompetensnivåer för akademiskt lärarskap inom dimensionen Examination.
Figur 4: Exempel på aktiviteter på olika kompetensnivåer för akademiskt lärarskap inom dimensionen Examination.
  • Synliggöra studenters progression i återkoppling
  • Bedöma studenters lärande i relation till lärandemålen
  • Ge studenter tillfälle att öva på färdigheter som examineras
 

5. Kursutvecklare

Du bidrar till att skapa och utveckla kurser genom att till exempel:

Figur 5: Exempel på aktiviteter på olika kompetensnivåer för akademiskt lärarskap inom dimensionen Kursutveckling.
Figur 5: Exempel på aktiviteter på olika kompetensnivåer för akademiskt lärarskap inom dimensionen Kursutveckling.

 

  • Designa läraktiviteter och examination i relation till kursens lärandemål
  • Kontinuerligt utvärdera och utveckla kurser och program
  • Identifiera områden att utveckla i kurser och program
 

6. Reflekterande praktik

Du utvecklar systematiskt det egna lärarskapet genom att till exempel:

Figur 6: Exempel på aktiviteter på olika kompetensnivåer för akademiskt lärarskap inom dimensionen Reflekterande praktik.
Figur 6: Exempel på aktiviteter på olika kompetensnivåer för akademiskt lärarskap inom dimensionen Reflekterande praktik.

 

  • Reflektera över sin roll som lärare
  • Problematisera olika faktorer i  undervisningens utfall
  • Ha en tydlig plan för sin pedagogiska kompetensutveckling
 

7. Pedagogisk ledare

Du driver pedagogiskt förändringsarbete genom att till exempel:

Figur 7: Exempel på aktiviteter på olika kompetensnivåer för akademiskt lärarskap inom dimensionen Pedagogiskt ledarskap.
Figur 7: Exempel på aktiviteter på olika kompetensnivåer för akademiskt lärarskap inom dimensionen Pedagogiskt ledarskap.
  • Ansvara för utbildningsverksamhet i kurser eller program
  • Ta initiativ till och driva pedagogiskt utvecklingsarbete
  • Utveckla den pedagogiska kulturen på institutionen
     
 

8. Utforskande lärarskap

Du bidrar till spridning och kollegial utveckling genom att till exempel:

Figur 8: Exempel på aktiviteter på olika kompetensnivåer för akademiskt lärarskap inom dimensionen Utforskande lärarskap.
Figur 8: Exempel på aktiviteter på olika kompetensnivåer för akademiskt lärarskap inom dimensionen Utforskande lärarskap.
  • Systematiskt utforska den pedagogiska praktiken
  • Dela med sig av pedagogiska erfarenheter
  • Sprida och länka undervisning till pedagogisk forskning
 

Läs mer

Bolander Laksov, K., & Scheja, M. (2023). Dimensioner av akademiskt lärarskap—pedagogisk skicklighet är mer än undervisningsskicklighet.

 

Kontakt

På denna sida