Quiz-knapp på tangentbordet. Foto: Pixabay

Välkommen till en virtuell verkstad med Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL)

Målgrupp: Du är universitetslärare vid Stockholms universitet och använder inspelade undervisningsfilmer som en resurs i din undervisning. Du vill nu ta nästa steg och lära hur du kan göra dina undervisningsfilmer mer interaktiva med hjälp av Videotjänstens quiz-funktion.

Tid: Måndag 14 juni, kl 15:00 - 16:00

Plats: Samling online på Zoom via:
https://stockholmuniversity.zoom.us/j/61381258854

OBS! Ingen anmälan krävs!

Innehåll och program

Genom att bädda in interaktiva frågor i din undervisningsfilm gör du studenterna mer aktiva och engagerade i din förinspelade genomgång eller föreläsning. I den här virtuella verkstaden kommer du få lära dig hur du lägger till quiz-frågor i din undervisningsfilm och hur du gör för att ta del att studenternas svar på frågorna.

Verkstaden börjar med en 1015 minuter introduktion till quiz-funktionen i Videotjänsten. Sedan arbetar alla deltagare i break-out rooms under ca 35—40 minuter, antingen i egna lärarlag, grupper som skapas på plats, eller individuellt. Verkstadsledaren finns tillgängliga för frågor under hela tiden. Verkstaden avrundas med en gemensam diskussion om best practices.

Verkstadsledare

Stefan Karlsson, IKT-pedagog vid institutionen för system- och datavetenskap och medlem i CeUL:s IKT-pedagogiska team

Resurser (IKT)

Kaltura video quiz

Referenser (pedagogik)

Rice, P., Beeson, P., & Blackmore-Wright, J. (2019). Evaluating the impact of a quiz question within an educational video. TechTrends, 63(5), 522-532.