Aktuella workshopar
- 26 feb Online Workshop: Group supervision of PhD students ─ a way to increase participation and learning This workshop, aimed for supervisors of PhD students provides you with insights into the benefits of collective supervision and supervision collectives as a way to support PhD students in the writing of their thesis. The workshop allows you to discuss the benefits of collective supervision of PhD students from different perspectives.
- 04 mar Online workshop: Slut på Zoomtystnaden – ökat engagemang och interaktion i undervisning online Det senaste årets utmaning att förlägga undervisningen på distans ställer krav på oss universitetslärare, inte bara att lära oss behärska digitala plattformar och verktyg, utan också på att anpassa vår undervisning och interaktion med studenterna. I den här workshoppen behandlas frågor om vad man kan man göra som lärare för att komma tillrätta med de utmaningar som det digitala mediet medför vad gäller interaktion, närvarokänsla och responsivitet, faktorer som är avgörande både för lärares arbetstillfredsställelse och studenters lärande.
- 10 mar Online workshop: Aktivt lärande i digital miljö Hur skapar du en lärandemiljö som aktiverar, utmanar och motiverar dina studenter? Aktivt lärande är ett samlingsbegrepp för en rad metoder som bygger på att studenter på olika sätt engageras i lärandeprocessens olika steg. Metoderna kan även användas i digital undervisning genom att bland annat kombinera asynkrona och synkrona undervisningsinslag. Välkommen till en workshop där vi också undersöker och diskuterar möjligheter till interaktiva undervisningsformer i Zoom och Athena.
- 11 mar Online Workshop: Course design in Athena How can you design your course in Athena via the Planner? How can you use assignments and quizzes to improve students' learning? How can you increase the visibility of learning outcomes in Athena? An interactive workshop where you build and/or improve your course in Athena.
- 18 mar Online workshop: Video i dina kurser ─ motiverande kursdesign och skärminspelning Du är universitetslärare och vill få grepp om hela processen när det gäller att skapa en videoinspelning för din kurs, allt ifrån konceptutveckling och manus till skärminspelning samt publicering i till exempel Videotjänsten eller i Athena.
- 18 mar Online Workshop: Cultivating research environments at a distance A workshop for you who have the role of Director of studies for PhD education, research group leader or PhD supervisor at Stockholm University. Based on recent research on how contextual factors interact with research productivity together with research on learning environments in an online environment, we will in this workshop discuss strategies and tools for creating a fruitful research environment for PhD students.
- 23 mar Online workshop: Så jobbar du med studenters skrivkompetens Vad ser dina studenter som utmanade i sitt skrivande? Hur du kan stärka dina studenter som skribenter? Workshop om hur du arbetar med utveckling av studenters skrivkompetens. Med stöttande undervisning och utvecklande återkoppling på studenttexter kan du uppmärksamma studenter på ofta osynliga konventioner som hör ihop med akademiskt skrivande. Något som också bidrar till breddat deltagande och ökad genomströmning.
- 25 mar Online workshop: Slut på Zoomtystnaden – ökat engagemang och interaktion i undervisning online Det senaste årets utmaning att förlägga undervisningen på distans ställer krav på oss universitetslärare, inte bara att lära oss behärska digitala plattformar och verktyg, utan också på att anpassa vår undervisning och interaktion med studenterna. I den här workshoppen behandlas frågor om vad man kan man göra som lärare för att komma tillrätta med de utmaningar som det digitala mediet medför vad gäller interaktion, närvarokänsla och responsivitet, faktorer som är avgörande både för lärares arbetstillfredsställelse och studenters lärande.
- 26 mar Online Workshop: Färre avhopp, högre betyg och djupare kunskaper Samverkansinlärning (SI) som idag används på ett flertal institutioner vid Stockholms universitet har en lång historik och mycket empirisk forskning talar för att modellen leder till förbättrat studieresultat. Under den här workshopen får du en introduktion till SI som ett pedagogiskt verktyg samt möjlighet att ta del av erfarenheter från tre institutioner vid Stockholms universitet som arbetat med metoden i sina utbildningar. Strävar du som lärare efter färre avhopp, högre betyg och djupare kunskaper hos dina studenter? Välkommen till en introduktion i Samverkansinlärning!
- 26 mar Online workshop: Lärsekvenser i Athena för självständigt lärande I workshoppen undersöker vi hur man med hjälp av lärsekvenser i Athena kan skapa ett mer strukturerat och progressivt lärande för studenterna också när vi som lärare inte är närvarande — utan att det spräcker kursens timramar!
- 13 apr Online workshop: Using and reusing open resources What open educational resources are available in your subject area? How can you find them, and how are you allowed to use them? How can resources that others have prepared and made available enrich your courses?
- 15 apr Online workshop: Video i dina kurser ─ intervju och inspelningsteknik med mobiltelefon Dagens mobiltelefoner har ofta en mycket bra kamera. Med hjälp av den kan du göra intervjuer och filma i miljöer utanför föreläsningssalen. I workshoppen lär du dig göra bra inspelningar med din mobiltelefon. Hur du får professionell kvalité på videobild och inspelningsmiljö, får till riktigt bra ljud och ljus, gör en intervju och slutligen redigerar materialet till en schysst film.
- 20 apr Online Workshop: ABC method for course design This workshop offers tools for analysing and developing the course design of your course. The workshop is online and based on the ABC method for developing course design. Bring your colleagues and take the workshop as a teaching team.
- 21 apr Workshop: Online discussion and argumentation in teaching In this workshop we will explore how to use asynchronous online discussion and argumentation in teaching. Taking a highly hands-on approach, the workshop will arm participants with different teaching activities and teaching resources that they can make use of for their own lessons, in Athena and other systems. The workshop is a collaboration between Stockholm University and the Singapore University of Social Sciences, co-taught by lecturers from the two Universities.
- 22 apr Online-workshop: Video i dina kurser — skapa bättre filmer med redigering Oavsett om du vill göra en avancerad film eller bara klippa ihop olika tagningar kommer du att behöva använda ett videoredigeringsprogram. Vi visar dig hur redigering hjälper dig att skapa bättre filmer. Vi använder programmet Camtasia och tittar på de vanligaste verktygen.
- 04 maj Workshop: 12 steps to succeed as a teacher This workshop is aimed for new seminar leaders, doctoral students or to those with many teaching hours looking for new impulses, ex: Insights into communication with students about learning processes and teaching.
- 05 maj Online workshop: Source criticism or plagiarism in higher education? Source criticism is a challenge in higher education as many students do not pay sufficient attention to the diversity of sources, they want a quick access to facts that they can reuse. This workshop on the topic of plagiarism gives you the opportunity to work on real case studies to see how to detect plagiarism attitudes at an early stage and how to prevent most of these cases from happening in the future.
- 06 maj Workshop: Utveckla din handledarroll genom gestaltande metoder Har du någon gång hamnat i en besvärlig situation i samband med handledning av studenter? Du kanske kände dig låst, missnöjd eller villrådig. Med gestaltande metoder som Forumspel prövar du nya sätt att agera för att nå förändring i sociala sammanhang och hitta nya strategier för handledningssamtal som fungerar. En workshop för universitetslärare vid Stockholms universitet och som vill utveckla sin handledarkompetens. Det spelar ingen roll inom vilken ämnesdisciplin du är verksam eller hur mycket undervisningserfarenhet du har.
- 20 maj Online-workshop: Pedagogisk skicklighet — hur den beskrivs, styrks och bedöms Vad är egentligen pedagogisk skicklighet? Hur kan den specificeras i krav och beskrivningar? Hur kan den beläggas av sökande och hur bedöms den av sakkunniga? En workshop för dig som arbetar med dessa frågor där du får träna på autentiskt material och diskutera hur pedagogisk skicklighet styrks i ansökningar, diskutera bedömning i relation till ställda krav och formulera ett utlåtande om den sökandes pedagogiska skicklighet.