Aktuella workshoppar
- 22 mar Workshop: Pedagogiska principer i praktiken Pedagogiska principer sammanfattade i tolv grepp som vi vill dela med dig som undervisar vid Stockholms universitet. För dig som är ny som är doktorand och nybliven seminarieledare, eller för dig som har många undervisningstimmar bakom dig men nu letar nya impulser i form av insikter om kommunikationen med studenter, lärprocesser och undervisning online.
- 24 mar Workshop: Hjälp dina studenter fylla på ordförrådet Hur undervisar du för att dina studenter på bästa sätt ska kunna bygga ett stort receptivt och produktivt ordförråd? Skräddarsydd workshop för språklärare.
- 28 mar Workshop: Att läsa kreativt och kollektivt Vad förstår vi när vi konfronteras med en kontextlös och svårbegriplig text? Hur gör vi för att försöka förstå bättre? En workshop om akademiskt läsande där vi med utgångspunkt i texter från olika ämnen och genrer reflekterar över hur vi skapar förståelse i vår egen läsning. En möjlighet för dig som universitetslärare utforska hur lästekniker påverkar förståelsen, så att du bättre kan stödja dina studenter att utvecklas som läsare av akademiska texter.
- 29 mar Workshop: Design teaching for active learning in our active learning classrooms (ALC) Explore activities and teaching techniques in an ALC room to learn about and discuss the thinking and research behind active learning. You will have an opportunity to consider how this way of teaching could improve your own courses.
- 17 apr Workshop: Internationalisation of higher education — create rich learning experiences Develop your knowledge about recent trends in the ‘internationalisation of higher education’ and gain new ideas on how you can create rich learning experiences in your classroom. An interactive workshop for teachers, course leaders and staff involved in teaching in a diverse classroom and/or mobility.
- 18 apr Workshop: Formulera begripliga, relevanta och examinerbara kursmål Vilken betydelse har kursmålen för lärandet? Hur skapar du de bästa förutsättningarna för dina studenter? Hur garanterar du att alla godkända studenter uppfyller samtliga kursmål? Här får du verktyg att skapa en röd tråd mellan "vad" och "hur" i kursmål och bedömningsformer.
- 19 apr Workshop: Design av kunskapsbedömningar i Inspera Diskutera möjligheter och hinder med olika examinationsformer. Här uppmärksammar vi digitala examinationsformer och möjliga lösningar att använda varierade uppgiftstyper i Inspera för olika kunskapsbedömningar.
- 21 apr Workshop: Drama och gestaltande inslag i undervisningen - exemplet Hållbar utveckling Du är universitetslärare och är nyfiken på exempel av interaktiva inslag och dramapedagogiska arbetssätt i undervisning. De övningar och uppgifter vi går igenom appliceras på det pedagogiskt utmanande ämnesövergripande temat hållbar utveckling.
- 25 apr Workshop: Hjälp dina studenter knäcka ämneskoden Ta ett nytt grepp om din undervisning. Utifrån modellen ”Decoding the disciplines” har du möjlighet att arbeta fram lärandeaktiviteter som hjälper dina studenter till en djupare förståelse för ämnet.
- 27 apr Workshop: Bättre ledarskap genom drama Hur kan jag känna mig trygg i mitt pedagogiska ledarskap? Hur kan jag förmedla tillit till mina kollegor? Under ledning av erfaren dramapedagog utvecklar du pedagogiskt ledarskap med utgångspunkt i dina egna förutsättningar. Upptäck hur du står stadigare i din roll som pedagogisk ledare!
- 27 apr Vässa din presentationsteknik — en workshop i två delar Du är universitetslärare och vill ta kontroll över att det du förmedlar ordlöst i din lärosal eller inför dina kollegor, verkligen är det du vill få sagt. Vi kommunicerar ordlöst från och med att vi går in i en lärosal tills vi sedan lämnar den. Det sker oavsett om det är fysiskt eller digital undervisning, Deltagare som ser och hör oss gör bedömningar, omedvetna och medvetna, om det vi sammantaget förmedlat. Del 1: Självstudiekurs i Athena Del 2: Workshop på campus
- 28 apr Workshop: Har dina studenter flyt i muntlig framställning? Lär mer om hur undervisningen kan stödja studenter att utveckla sina muntliga färdigheter, och vad som förväntas i termer av muntlig framställning i SU:s språkkurser. Kompetensutvecklande workshop för språklärare.
- 04 maj Workshop: Seminariet som undervisningsform Vilka mål för studenternas lärande är lämpliga i samband med seminarieundervisning? Hur kan du lägga upp, organisera och leda seminarier så att både du och dina studenter får ut vad ni förväntar er? Inspirerande workshop för dig som vill utveckla nya och befintliga seminarier i din undervisning.
- 05 maj Workshop: Förstå AI och dess inverkan på universitetsutbildning Artificiell intelligens (AI) förändrar vårt sätt att leva och arbeta, och universitetsutbildningen är inget undantag. Du vill lära dig mer om hur AI påverkar högreutbildning, och fördjupa dig i de fördelar och risker som är förknippade med AI.
- 09 maj Workshop: Use peer review as a tool for student engagement and assessment Feedback is considered a powerful tool in students' learning, based on extensive research within education.In everyday life however, teachers might not always have the resources or time to provide individual feedback to their students. Is peer review a potential solution for this challenge?
- 11 maj Workshop: Bedömningslitteracitet—mot en professionell bedömardiskurs Vad innebär egentligen ”good practice” i lärares bedömningsarbete och enligt vem? Hur kan vi värna både kvalitet och lärares arbetstid? Vad innebär det att balansera mellan olika studenters behov, utbildningens mål och akademins och samhällets förväntningar? Hur talar vi om bedömning utan att det ses som ett hot mot bildning?
- 12 maj Workshop: Understanding the Impact of AI in University Education Artificial Intelligence (AI) is transforming the way we live and work, and university education is no exception. You want to learn more about the impact of AI on university education and be aware of its associated benefits and risks.
- 15 maj Workshop: Laboratory tasks as an instructional strategy in science education Laboratory tasks have a long history in science education and are often taken for granted. Perhaps because of this they are not always given the attention and reflection they deserve. In this workshop we will take a closer look at laboratory tasks as an instructional strategy and how they can be used more effectively.
- 16 maj Workshop: Skriv din pedagogiska meritportfölj En workshop som ger dig som är lärare möjlighet att arbeta med den pedagogiska meritportfölj som du har med dig då du söker tjänst eller befordran inom akademin.
- 25 maj Workshop: Använd automatisk rättade frågor för återkoppling och i bedömning Hur kan automatisk rättade tester användas för återkoppling under din kurs? Hur kan automatisk bedömda frågor inkluderas i examination för din kurs? Vi diskuterar möjligheter och utmaningar med flervals- och andra automatisk rättade frågor som verktyg för återkoppling och bedömning.
- 26 maj Workshop: Ge skrivutvecklingen ett lyft i din språkundervisning Upptäck nya undervisningsaktiviteter som hjälper dina studenter att utveckla sina skriftliga färdigheter i språk. Skräddarsydd workshop för just språklärare i högre utbildning.