Stockholms universitet har av Regeringskansliet (Socialdepartementet) anmodats att inkomma med synpunkter på betänkandet Styrkraft i funktionshinderspolitiken (SOU 2019:23). Universitetet har följande att anföra.

I betänkandet identifieras sju samhällsområden som särskilt betydelsefulla för genomförandet av funktionshinderspolitiken, däribland det breda och mångskiftande området ”utbildning och livslångt lärande”. Inom det området föreslås att Skolverket tilldelas en stödjande, pådrivande och samordnande roll i arbetet att ta fram genomförandeplaner och indikatorer för uppföljning m.m. (ss. 206f.), medan Skolinspektionen, Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM), Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH), Universitets- och högskolerådet (UHR) och Folkbildningsrådet framhålls som viktiga samarbetsmyndigheter (ss. 208f.).

Stockholms universitet föreslår att även Universitetskanslersämbetet (UKÄ) involveras. Genom sitt löpande uppföljnings- och tillsynsarbete har UKÄ initierad kunskap om villkoren för universitet och högskolor, kanaler för att sammanställa och analysera uppgifter från lärosätena samt etablerade samverkansytor. Därför, och även utifrån erfarenheter från arbetet med regeringsuppdraget ”nationella medel för riktat pedagogiskt stöd för studenter med funktionshinder i studiesituationen”, anser Stockholms universitet att UKÄ bör vara en samarbetspartner och ha en uttalad roll i implementeringen av funktionshinderspolitiken.

I övrigt tillstyrker Stockholms universitet förslagen i betänkandet.

Detta beslut är i rektors ställe fattat av prorektor, professor Clas Hättestrand, i närvaro av universitetsdirektör Eino Örnfeldt. Studeranderepresentanter har informerats och haft tillfälle att yttra sig. Övrig närvarande har varit Anna Riddarström, Ledningssekretariatet
(protokollförare).