Stockholms universitet har av Skolverket inbjudits att inkomma med synpunkter på förslag till ändringar i läroplanerna för de frivilliga skolformerna (gymnasieskolan, gymnasiesärskolan och vuxenutbildningen) för att förtydliga skolans uppdrag att motverka traditionella könsmönster, att gestalta och förmedla värden som jämställdhet mellan kvinnor och män samt att aktivt och medvetet främja deras lika rättigheter och möjligheter.  

Stockholms universitet anser sammantaget att de konkreta ändringar som föreslås utgör ett förtydligande av läroplanerna, och delar de slutsatser som framkommer av konsekvensanalysen. Universitetet anser det också klokt att dessa förslag kopplas till Skolverkets regeringsuppdrag att föreslå motsvarande ändringar i läroplanerna för de obligatoriska skolformerna (U2017/00412/S) och att hänsyn tas till de olika skolformernas karaktär.

Universitetet tillstyrker föreslagna preciseringar och instämmer i resonemangen om att inte införa jämställdhet som ett nytt perspektiv i utbildningen utan snarare att förtydliga skolans uppdrag under ”Normer och värden” samt ”Kunskap”. Universitetet delar uppfattningen att det är klokt att avstå från mer genomgripande begreppsförändringar (med begrepp som könsidentitet, könsuttryck, intersektionalitet osv.) då det kräver en mer omfattande utredning än vad som föreligger, men menar att ämnes- och kursplaner som specifikt behandlar frågor om kön, jämställdhet och normer kring sexualitet borde ha tagits med i översynen.  

Stockholms universitet tillstyrker förslagen till skrivningar i läroplanen för vuxenutbildningen om att stöd ska ges inte bara till studerande med behov att kombinera utbildning och arbete utan också till studerande med behov att kombinera utbildning och föräldraskap. Dels då det är en tillgänglighetsfråga ur ett individperspektiv, dels då vuxenutbildningen i ett samhällsperspektiv kan bidra till breddad rekrytering till högre utbildning.