Läs också pressmeddelande 2016-04-06:
Politiska beslut behövs för bättre tolkutbildning

Utbildningsstrukturen för offentligt finansierad tolkutbildning i Sverige

Utbildningsstrukturen för offentligt finansierad tolkutbildning i Sverige lades fast på 1970-talet och medförde en uppdelning av utbildningsansvaret mellan folkbildningen och högskolan. Strukturen har inte varit föremål för någon nationell översyn sedan 1982 och är idag föråldrad och ineffektiv. Konsekvensen är att 90 av 100 tolkar utbildas inom folkbildningen och bara har en utbildning på motsvarande fyra månader.

Regeringens åtgärder

Utan någon föregående utredning av den befintliga strukturen och de båda utbildningsanordnarnas utbildningar har regeringen

• mer än fördubblat anslaget till folkbildningens utbildningar under 2016 och aviserat att utökningen ska permanentas.
  • uppdragit åt Myndigheten för yrkeshögskolan att till den 1 juni 2016 utreda hur en längre utbildning skulle utformas inom folkbildningen eller yrkeshögskolan.

Tolkutbildningar i Sverige idag

Tolk- och översättarinstitutet (TÖI) bedriver tolkutbildning vid Stockholms universitet som ett regeringsuppdrag sedan 1986. På informationsmötet kommer vi att redogöra för hur tolkutbildning bedrivs i Sverige idag och vilka konsekvenser det har. Vi kommer också att presentera:

• en längre tolkutbildning på högskola som alternativ till en utbildning inom folkbildningen/yrkeshögskolan.
  • utbildnings- och forskningsmiljön på Tolk- och översättarinstitutet.

Ingrid Almqvist, tf föreståndare TÖI.
ingrid.almqvist@su.se