Välkommen till en skräddarsydd workshop om utveckling av språkundervisning i högre utbildning med Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL).
Vem är workshoppen för?
Du undervisar i språk vid universitetet och vill utveckla din undervisning genom att tillsammans med kollegor ta ett nytt grepp kring språkundervisningens kärnområden. Workshoppen vänder sig till både nya och erfarna universitetslärare.
Om workshoppen
Universitetsstudenter som studerar ett språk förväntas även studera litteraturen skriven på språket. Detta är ett mål i sig, och i språkprogram vid universitetet ingår vanligtvis litterära översiktskurser med lärandemål såsom att kunna redogöra för litterära epoker, tillämpa grundläggande litterära perspektiv, utföra litterär analys och argumentera för och emot olika tolkningar av texterna. I mer avancerade kurser kan fokus ligga på litteratur från en specifik period eller en specifik författare. Dessutom finns det mer eller mindre underförstådda antaganden om att studenterna, genom sina studier av historisk och samtida litteratur skriven på det aktuella språket, även kommer att lära sig om de levnadssätt som skildras i litteraturen och deras tillhörande språkliga uttryck, samt ana attityder och förväntningar i författarens egen kultur.
Vår fokus här är emellertid det faktum att studiet av litteratur också erbjuder generell exponering för stora mängder text på det aktuella språket, vilket ger studenterna möjligheter att möta:
- både ny och sedan tidigare bekant vokabulär i olika kontexter
- grammatiskt korrekta meningar presenterade i meningsfulla sammanhang som visar på idiomatiska tillämpningar av språkregler
- olika litterära genrer som varierar i hur författaren använder uttrycksätt och språk, med olika nivåer av formalitet.
Vi har vår utgångspunkt i Paul Nations Four Strands-modell för språkundervisning med innehållsfokuserad reception och produktion, explicit språkinlärning och utveckling av språkligt flyt.
Vi kommer att visa hur ökad medvetenhet om språkinlärningspotentialen i studiet av litteratur låter lärare och studenter använda den litteratur som studeras i kurserna även som grund för effektiv språkfärdighetsutveckling.
Tid |
9 oktober 2023, kl 13—16 |
Plats | Rum 458 (Flexssalen) på ingångsplan i Stockholms universitetsbibliotek. Universitetsvägen 14D |
Workshopledare | Una Cunningham, Professor vid Institutionen för ämnesdidaktik och Tore Nilsson, universitetslektor i moderna språk med didaktisk inriktning vid institutionen för ämnesdidaktik |
Språk | Svenska |
Förberedelser | Bekanta dig gärna med: Paul Nation’s Four Strands model |
|
Här utvecklar du ditt akademiska lärarskap inom område 5. Kursutvecklare Du får i workshoppen kunskaper och redskap för att skapa och utveckla kurser och undervisningsformer. |
Centrum för universitetslärarutbildning har i uppdrag att verka för och stödja utveckling av undervisning vid universitetet.
Anmälan
Deltagande är kostnadsfritt. Antalet platser är begränsat varför vi tillämpar först till kvarn.
Boka plats på workshoppen: Litteraturstudier öppnar vägar till språkfärdighet