Kärnvapenssekretess och den globala kärnvapensordningen, 1945–1974
Hur påverkas statens verksamhet av anskaffandet av kärnvapen? Den frågan har fått lite uppmärksamhet inom både internationella relationer och historia. Med tanke på den stora påverkan som kärnvapen hade på världspolitiken samt de specifika teknopolitiska frågorna kring kärnvapen (vilka ibland beskrivits som despotiska i sin natur) finns det grund för att undersöka den inledande frågan. Genom att särskilt fokusera på frågan om sekretess kring kärnvapen, kommer jag undersöka hur de nationella regimerna kring kärnvapensekretess i de demokratiska länderna USA, Frankrike och Sverige skapades i samverkan med strukturella begränsningar från internationella system. Jag argumenterar för att ”den globala kärnvapensordningen”, vilken uppkom efter andra världskriget, på många sätt var en struktur baserad på sekretess. Långt innan icke-spridningsavtalet hade sekretess blivit normen för kärnvapenpolitik genom transnationella relationer etablerade mellan USA och dess allierade. Denna norm skapades däremot inte utan kompromisser gällande demokratiskt styre. Detta lyfter ytterligare frågor om konsekvenserna av ”kärnkrafts revolutionen” på den nationella nivån.
Nuclear Secrecy and the Global Nuclear Order, 1945–1974
How does acquiring nuclear weapons affect the inner workings of the state? The question has failed to attract attention from researchers in both international relations and history. But considering the massive impact that this technology had on world politics, as well as the specific technopolitics of nuclear weapons - sometimes described as “intrinsically despotic” – there is cause to open such an investigation. Focusing specifically on the issue of nuclear secrecy, through the cases of the US, the UK, France and Sweden, I wish to investigate how the domestic regimes of nuclear secrecy of democratic countries were co-produced by the structural constraints of the international system. I argue that the “global nuclear order” which emerged after the second world war was, in many aspects, an order of secrecy. Long before the Treaty of Non-Proliferation, secrecy became the norm of nuclear politics through the transnational relations established between US and its allies. The secrecy norm through these relations, however, did not come without a cost for democratic governance. This raises further questions about the consequences of the “nuclear revolution” at the domestic level.
