Alva Myrdal och samhällsvetenskapernas internationalisering under kalla kriget: Visioner, praktiker och geopolitik vid UNESCO, 1946–1955
Efter andra världskrigets slut, i en paradoxal tid av förnyad internationalism och tilltagande geopolitiska motsättningar, expanderade samhällsvetenskaperna som aldrig förr, såväl kvantitativt som geografiskt. En central internationell organisation bakom denna utveckling var UNESCO, vars Avdelning för samhällsvetenskaper under halvdecenniet 1950–1955 leddes av Alva Myrdal. I ett pågående bokprojekt undersöker jag Myrdals och Avdelningens visioner och praktiker i sitt organisatoriska och geopolitiska sammanhang. Vid seminariet kommer jag att särskilt belysa det löpande och vardagsbaserade, men också organisatoriskt och administrativt komplexa, programarbetet ur ett kunskapshistoriskt och kunskapssociologiskt perspektiv. Ett argument är att dessa byråkratiska och dokumentbaserade kunskapspraktiker erbjuder en viktig nyckel till förståelsen av UNESCO:s samhällsvetenskapliga internationaliseringsarbete under det globala kalla krigets inledande skede.
Alva Myrdal and Cold War International Social Science: Visions, Practices and Geopolitics at UNESCO, 1946-1955
After the Second World War, in a paradoxical era of renewed internationalism and growing geopolitical tensions, the social sciences expanded as never before, both quantitatively and geographically. A central international organization behind this development was UNESCO, whose Department of Social Sciences in the half decade 1950-1955 was directed by Alva Myrdal. In an ongoing book project, I am analyzing Myrdal’s and the Department’s visions and practices in organizational and geopolitical context. At the seminar special attention will be paid to the everyday-based and processual, but also organizationally and administratively complex, aspects of program-making in the Department from a history and sociology of knowledge perspective. It is argued that these bureaucratic and documentary knowledge practices are key to the understanding of UNESCO’s diverse efforts to internationalize the social sciences in the early global Cold War years.
