Om oss

Engelska institutionen är ett av de främsta centra i Skandinavien för studier i engelska med studenter och lärare från många delar av världen. Vi bedriver framstående forskning och undervisning i en öppen och innovativ miljö.

Engelska institutionen etablerades vid Stockholms universitet år 1932. Mer om institutionens historia kan man läsa om i boken Stockholm University English Department: Our First 75 Years, redigerad av Magnus Ljung och Gunnel Melchers. Boken finns att låna på bland annat Stockholms universitetsbibliotek.

Ämnet har idag två huvudinriktningar, en litteraturvetenskaplig och en språkvetenskaplig. Vi erbjuder en varierad och bred utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Därtill bedrivs forskarstudier inom ämnets båda inriktningar. Våra kurser ger både praktisk erfarenhet av språket och teoretiska kunskaper inom ett antal områden och undervisningen ges av lärare med stark forskningsprofil. Mer om vårt utbildningsutbud finns på våra utbildningssidor.

Utbildning inom ämnet Engelska på Stockholms universitet

På institutionen arbetar framträdande forskare inom en rad områden, vilket syns i institutionens internationella publikationer och i Humanistiska fakultetens stöd till vår ledande forskning inom såväl litteratur som lingvistik.

Institutionen i siffror

ca 40 anställda varav 7 doktorander

ca 750 - 950 studenter per termin

flertal kurser på grund- och avancerad nivå