Profiles

Ylva Spånberger Weitz. Foto: Eva Dalin

Ylva Spånberger Weitz

Universitetslektor

Visa sidan på svenska
Works at Department of Social Work
Email ylva.weitz@socarb.su.se
Visiting address Sveavägen 160, Sveaplan
Room 761
Postal address Institutionen för socialt arbete 106 91 Stockholm

Publications

A selection from Stockholm University publication database
  • 2012. Ylva Weitz. När samhället träder in, 237-254
  • 2011. Ylva Spånberger Weitz (et al.).

    Avhandlingens syfte är att fördjupa kunskapen om skolsituationen för barn och ungdomar i samhällsvård samt att fördjupa kunskapen om de processer varigenom de unga finner vägar genom skolan och samhällsvården mot ett självständigt liv som unga vuxna. Studien har genomförts i fem svenska storstadskommuner. Materialet består huvudsakligen av upprepade intervjuer med unga som själva har erfarenhet av att vara placerade i samhällsvård. Som en bakgrund genomfördes en kartläggande aktstudie gällande alla de ungdomar från dessa kommuner, som under 2003 hade placerats i samhällsvård. Intervjudeltagarna valdes ut från denna kartläggning. I analysen av intervjuerna användes en narrativ livsberättelseansats. Fokus i analysen har riktats både mot att förstå de ungas erfarenheter av att leva i skola och samhällsvård och mot att förstå hur de unga, genom sina berättelser, tolkar dessa erfarenheter och på så sätt skapar en meningsfull berättelse om sig själva och sina liv. Resultatet visar att livet i samhällsvård för de unga är präglat av utsatthet på flera nivåer. Socialtjänstakterna pekar mot ett samband mellan svårigheter i hemmet och svårigheter i skolan för de ungdomar som placerades i samhällsvård. Livsberättelserna synliggör hur skolan, familjen och samhällsvården utgör en komplex helhet i de ungas vardag och hur utsatthet inom någon av dessa praktiker därmed tenderar att spridas vidare i en process av överförd utsatthet. I sin kamp för att undkomma denna utsatthet navigerar de unga mot arenor där de kan finna hemmatillhörighet, det vill säga en upplevelse av att förstå och ”höra hemma” i en socialt delad vardagsverklighet. Ett viktigt redskap i de ungas strävan efter hemmatillhörighet är deras förståelsearbete, det vill säga det kontinuerliga tolkningsarbete varigenom de – inom ramen för socialt delade hemmatillhörigheter – knyter ihop sina erfarenheter till en sammanhängande förståelse av sig själva och sina liv.

  • 2010. Ylva Spånberger Weitz.
  • 2008. Ylva Weitz. Livsberättelseforskning, 32
  • 2008. Ylva Weitz. Bonds and Communities, 20
Show all publications by Ylva Spånberger Weitz at Stockholm University

Last updated: May 28, 2018

Bookmark and share Tell a friend