Om du är hemma med sjukt barn, så kallad VAB (vård av barn) ska du göra följande.
1. Meddela din närmaste chef om din frånvaro och anmäl VAB till försäkringskassan.
2. När barnet är friskt, registrerar du frånvaroperioden i Primula och anger fr.o.m. - och t.o.m. - datum. Datumperioden ska motsvara den period som anmälts till Försäkringskassan. Ersättningen som utgår kallas för tillfällig föräldrapenning.
Viktigt att tänka på
- Glöm inte att anmäla VAB till Försäkringskassan den första dagen du stannar hemma.
- Om du har en pågående partiell ledighet utan föräldrapenning t.ex. 25% skall omfattningen av den tillfälliga ledigheten anges som 75%. Har du annan föräldraledighet med ersättning från Försäkringskassan som gäller hel månad ska omfattning anges för den omfattning du skulle ha arbetat.
- Om barnet är sjukt längre tid än sju dagar ska intyg från läkare eller sjuksköterska skickas till institutionens administrativa chef.
- För att registrera VAB måste du först registrera ditt/dina barn i Primula under rubriken "Personuppgifter" som du hittar i vänstermenyn under "Min sida".
För mer information om VAB gå till Försäkringskassans hemsida, se relaterade länkar nedan.