Final i SU Business Model Cup

Den 11 maj var det final för de tävlande bidragen i vårens SU Business Model Cup. Tävlingen startade 2017 och det var 7:e gången tävlingen genomfördes. SU Business Model Cup är en tävling för affärsidéer med fokus på hållbarhet. Tävlingen är öppen för alla studenter och forskare på Stockholms universitet.

Deltagarna som går till final får pitcha sina affärsidéer för en jury från näringslivet. Samtliga jurymedlemmar har hög kompetens inom hållbarhet och företagande.

I vårens jury deltog:

• Jan Ståhlberg, grundare EQT, nu CEO Trillimpact.
  • Anders Kempe, grundare JKL och Europachef MSL, nu CEO Bellbird.
  • Michelle Wegner, Global Head of Marketing, large corporations & financial institutions SEB.
  • Annika Nordström, tidigare CEO Handelsbanken Baltikum, nu Chef Riskbedömning Handelsbanken Finland.
  • Pär Hedberg (VD) Sting.
  • Erik Feldt, ansvarig Samhällsengagemang Nordea-koncernen.
  • Jakob Lundberg, ordförande Albaeco Stockholms universitet.
Foto: Maria Stoetzer/Företagsekonomiska institutionen
Finalen genomfördes online. Tove Söderström från Drivhuset förbereder sändningen via Zoom.

Totalt pitchade 9 spännande finalister med affärsidéer i kategorierna studenter och forskare, alla med fokus på hållbarhet.

Foto: Maria Stoetzer/Företagsekonomiksa institutionen
Tony Apéria, Företagsekonomiska institutionen, inleder med att presentera jurymedlemmarna.

Vinnare i kategorin studenter

I kategorin studenter vann Dermalytics med motiveringen "For using  new technology in a creative way to save lives and to reduce cost in the global healthcare system".

Dermalytics
Dermalytics, vinnare i kategorin studenter

Bakom företaget står Christoffer Ekström, Fredrik Marthinsen och Jonatan Helenason från Institutionen för data- och systemvetenskap. Dermalytics har utvecklat en app som hjälper läkare att ställa säkrare diagnoser för hudcancer. Med hjälp av appen så fotograferas och analyseras hudförändringar som ett första steg i att ställa en diagnos.

Andra pris i studentkategorin gick till Momentus, som också är en app inom hälso- och sjukvård. Appen vänder sig till nyförlösta kvinnor och ger dem stöd kring deras hälsa efter förlossningen. Genom appen kan de till exempel få hjälp med provtagning för att kontrollera blodvärden. Bakom Monentus står Rebecka Wedlund, Cajsa Schalling, Emma Aronsson, Maria Undén Morein.

Juryns motivering till Momentus andra pris är: "An app which will fill an important demand for a big target group who has a strong need for accurate and tailor-made information".

Vinnare i kategorin forskare

I kategorin forskare vann företagen Bsense som har utvecklat en speciell hatt som mäter syresättningen i blodet som används vid silent hypoxia dvs vid olika sjukdomstillstånd som medför dålig syresättning av kroppen. Bakom Bsense står Fatima Bayloun.

Bsense
Bsense, vinnare i kategorin Forskare

Inom äldrevård kan det lättare att använda en hatt för att kontrollera nivå av syre i kroppen. Idag är det vanligaste sättet att mäta syrenivån genom en mätare som sätts på ett finger.

Juryns motivation för Bsense första pris är: "For using innovative techniques for measuring and monitoring health conditions, with potential lifesaving effects".

Andra plats i kategorin forskare gick till Nyfiken som är en digital verktygslåda för att sprida forskningsresultat via webbsida och poddar. Deras vision är: Develop an online plattorm for researchers to share their discoveries with stakeholders for a more sustainable word. Bakom Nyfiken står Pil Maria Saugmann, Irina Dumitru and Emilia Kaufeldt.

Juryns motivering till andra plats är: Second place we have a passionate team that has developed a service that will help improve the way research can be developed, shared and communicated.

Foto: Maria Stoetzer/Företagsekonomiska institutionen
Arrangörerna Tony Apéria, Företagsekonomiska institutionen och Tove Söderström, Drivhuset

Tävlingen SU Business Model Cup arrangeras en gång per termin av Företagsekonomiska institutionen, Stockholms universitet och Drivhuset. Är du intresserad av att delta i nästa SU Business Model Cup kan du kontakta arrangörerna.

Tony Apéria, tony.aperia@sbs.su.se