Kandidatprogrammet i marknadskommunikation (GI) firar 80 år

Den 19 november firade Kandidatprogrammet i marknadskommunikation (GI) 80 år med ett jubileumevent på Campus Albano. Både alumner och nuvarande studenter bjöds in till en fullsatt hörsal där olika talare berättade om utbildningens utveckling, kommunikationsbranschen och aktuella spaningar. Kvällen avslutades med ett mingel och middag på restaurang Proviant.

Utbildningen startades 1944 av Svenska boktryckarföreningen och Svenska Tidningsutgivareföreningen med syfte att höja kompetensen och säkerställa att det utbildades studenter med goda praktiska kunskaper. När den startade var det stort fokus på den tidens kommunikation, som var print och tryckta medier. Utbildningen var praktisk och det fanns en stark koppling till tryckeribranschen.

Idag innehåller Kandidatprogrammet i marknadskommunikation (GI) en bred mix av ämnen; marknadsföring, reklamstrategi, grafisk formgivning, interaktionsdesign marknadsjuridik, management och konstvetenskap. Alltid med en mix av teori och praktik.

Utbildningen är helt i unik i sitt slag, med en kombination av vetenskaplig substans och praktisk tillämpning.

- Idag vet mycket från forskningen om hur kommunikation ger effekt och vi vill att nästa generations marknadsförare ska arbeta mer evidensbaserat än vad tidigare generationer gjort, säger Niklas Bondesson som är programansvarig.

Niklas Bondesson är programansvarig för utbildningen och han berättade om utbildningens utveckling.
Niklas Bondesson, programansvarig. Foto: Privat

Varje år examineras ca 100 studenter från programmet. Efter utbildningen får de jobb i olika delar av kommunikationsbranschen. Många blir strateger, planners, projekteldare eller kreatörer på byråer. Alumner finns på många av Sveriges bästa byråer. Andra får jobb på kundsidan och vissa startar egna verksamheter.

Maria Frostling var en av talarna.
Maria Frostling var en av talarna. Foto: Privat

- Marknadskommunikation spelar en allt större roll i samhället och för organisationer. Vi är glada att kunna erbjuda Sveriges mest specialiserade akademiska utbildning i ämnet. Och ännu gladare att se hur våra tidigare studenter kliver ut i arbetslivet och gör skillnad, säger Niklas Bondesson som är programansvarig.  

Alumnerna Alexandra Örenmark, Sigrid Thomas Lyri, Sophia Rahmani och Hugo Broms.
Alumnerna Alexandra Örenmark, Sigrid Thomas Lyri, Sophia Rahmani och Hugo Broms deltog i ett panelsamtal. Samtalet modererades av Arina Stoenescu som är lärare på programmet. Foto: David Valldeby
 

80 år som utbildning

Utbildningen hette från början Grafiska institutet, GI. 1977 förstatligades utbildningen och blev en egen högskola (tillsammans med en numera nedlagd utbildning som hette IHR, Institutet för högre reklam- och kommunikationsutbildning). År 1994 införlivades GI i Stockholms universitet och flyttade 2001 till Frescati under namnet Institutionen för tillämpad kommunikationsvetenskap – GI och IHR. Sedan 2013 är GI en del av Företagsekonomiska institutionen vid Stockholms universitet och utbildningen ges under namnet Kandidatprogrammet i Marknadskommunikation (GI).

- Det är förstås häftigt att fira 80 år, med tanke på hur mycket som hänt inom marknadskommunikation sedan 1944. Nyckeln är att vi hela tiden uppdaterar innehållet för att göra det relevant och aktuellt. Tidigare var fokus till exempel mycket på fysiska trycksaker, medan vi nu har kurser om interaktionsdesign och digital kommunikation, säger David Valldeby som är lärare på programmet.  

Läs mer om Kandidatprogrammet i marknadskommunikation