SU Business Model Cup

Har du en hållbar affärsidé och vill tävla? Då är tävlingen SU Business Model Cup något för dig!

Filmen är inspelad vid finalen HT 2020.

Du får hjälp med din affärsidé, får presentera den inför en prominent jury från näringslivet och har chansen vinna 15 000 kr för att ta ditt affärskoncept vidare. Tävlingen har ett starkt hållbarhetsfokus och vi söker dig som har en affärsidé med tydligt fokus på ekonomisk, miljömässig eller social hållbarhet.

SU Business Model Cup lanserades 2017 och sedan dess har ett hundratal studenter och forskare tävlat med sina affärsidéer. Tävlingen genomförs varje termin och är öppen för alla institutioner på Stockholms universitet. Den arrangeras av Företagsekonomiska institutionen /Stockholm Business School, SU Avdelningen för forskning- och samverkanstöd och Drivhuset Stockholm.

Vem får tävla?

Tävlingen är öppen för alla studenter och forskare på Stockholms universitet. Du kan tävla ensam eller i team så länge en teammedlem har koppling till Stockholms Universitet. Om du har varit med och tävlat tidigare men inte gick vidare är du välkommen att tävla igen med samma affärsidé. Om du har tävlat tidigare och gick vidare och fick pitcha din idé är du välkommen att tävla igen men med en ny affärsidé.

När pågår tävlingen?

Tävlingen öppnar den 23 september 2021 och stänger den 8 november 2021 kl. 23:59.

Vad kan jag vinna?

Tävlingen är indelad i två olika kategorier: bästa studentidén samt bästa forskaridén.
Förstapris i respektive kategori är 15 000 kr.

Vad händer efter deadline?

Efter deadline tar en screeningjury ut 8 bidrag (4st för kategorin studentidén och 4st för forskaridén) som får pitcha sin affärsidé för en näringslivsjury på ett finalevent den 9 december 2021. För att förbereda dig på bästa sätt inför finaleventet erbjuder vi feedback på affärsidén samt pitchträning.

Hur vet jag om jag har gått vidare i tävlingen?

Vi kontaktar dig senast den 16 november 2021 oavsett om du har gått vidare eller ej.

Vem är med i juryn från näringslivet?

• Jan Ståhlberg, CEO Trillimpact (tidigare grundare och vice ordförande EQT)
  • Anders Kempe, CEO Bellbird (tidigare grundare JKL och europachef MSL)
  • Pär Hedberg, grundare och CEO Sting
  • Michelle Wegner, Acting Global Head of Marketing SEB
  • Marita Wengelin, Head of Communication Max Burgers
  • Annika Nordström, Head of Financial Crime Prevention Handelsbanken(tidigare CEO Handelsbanken Baltic countries)

Vid fler frågor, kontakta Tony Apéria på tony.aperia@sbs.su.se

SU Business model cup gav en möjlighet att få professionell hjälp att vässa vår pitch och även pitcha skarpt för en erfaren jury.  Vi fick också med oss ett kontaktnät som ledde till ingångar hos potentiella kunder som annars skulle vara svåra att nå.  Viktigast av allt var nog att få validera idén och få direkt feedback från kunniga personer.  Rekommenderar alla att tävla, finns inget att förlora!

Sanna Bergling, Rektra, digital headhunter inom tech och it

2:plats i SU Business Model Cup hösten 2020.