Stockholms universitet i höstfärger

Mellan 2008 och 2018 ökade andelen internationella doktorander på Stockholms universitet från 19 till 42 procent och idag utbildar Stockholm universitet näst flest internationella doktorander efter Kungliga Tekniska högskolan.  Totalt kommer 43 procent av Stockholms 5440 doktorander numera från ett annat land.

— Det är ett mycket gott betyg för våra lärosäten. Vi vet att Stockholm värderas högt av utländska forskare och vid internationella jämförelser ser vi ofta att högre rankade universitet har en högre andel internationella doktorander. Det beror förstås på att ett välrenommerat universitet kan rekrytera de bästa i världen, säger Maria Fogelström Kylberg, VD för Stockholms Akademiska Forum, som representerar Stockholms stad och dess 18 lärosäten i ett pressmeddelande.

Läs rapporten och få mer information om Stockholms Akademiska Forum på deras hemsida, www.staforum.se.