Vinnovas program Mobility for Growth stärker möjligheterna till forskarmeritering genom finansiering av internationell mobilitet. Programmet riktar sig till forskare inom svensk industri samt internationell akademi och industri. Programmet har nyligen anpassats efter företagens behov av kortare perioder av forskningsmeritering utomlands.

Vinnova finansierar upp till halva forskarlönen och kostnader för mobiliteten under högst två och ett halvt år. Forskarens arbetsgivare finansierar resten av lönen.

I denna sjätte omgång får 18 forskare finansiering för att jobba i en ledande forskningsmiljö. En av dem är Henrietta Nielsen vid Institutionen för neurokemi, Stockholms universitet, som får möjlighet att verka vid Mayo Clinic College of Medicine i USA.

Programmet stärker även möjligheterna till forskarmeritering för forskare inom områden med behov av bättre könsbalans på senior nivå. Meriteringen sker i internationella samarbetsprojekt mellan näringsliv, forskningsinstitut, akademi och/eller offentliga parter.