En grupp segelfiskar (Istiophorus platypterus) attackerar sitt byte (Sardinella aurita).  Foto: Rodrigo Friscione Wyssmann
Foto: Rodrigo Friscione Wyssmann

Segelfiskar som samarbetar fångar fler fiskar än om de jagar en och en. Dessutom får de snabbare mat i magen. Det visar en ny studie från bland annat Stockholms universitet och Uppsala universitet, som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Proceedings of the Royal Society B.

- Det här är en helt ny form av jakt i flock som man inte har sett förut. När segelfiskar, Istiophorus platypterus, angriper ett sardinstim, Sardinella aurita, turas de om att attackera stimmet. De slår med sitt svärd och skadar så många sardiner som möjligt. När sardinerna är omtöcknade är de lättare att fånga, säger James Herbert-Read, forskare vid Matematiska institutionen vid Uppsala universitet och Zoologiska institutionen vid Stockholms universitet och den som har lett studien.

Segelfisken hör till släktet spjutfiskar. Den kan bli upp till 3,5 meter lång och väga runt 100 kilo. Segelfisk är en av världens snabbaste fiskar och kan simma över 40 kilometer i timmen. Man vet sedan tidigare är att segelfisken använder sig av spjut för att fånga sitt byte, och att den inte behöver utnyttja sin snabbhet för jakten. Men exakt hur jakten har gått till har varit oklart.

Enkel mekanism ger kollektiva fördelar

Studien visar hur kollektiva fördelar kan uppnås genom en mycket enkel mekanism. Segelfisken kan jaga på samma sätt, oavsett om den jagar i grupp eller ensam. Men det är effektivare och ger mer föda att jaga tillsammans med andra. I attacken skadas många bytesfiskar och det gör att fler segelfiskar kan få mat, men trots att bytet blir lättillgängligt nöjer sig varje segelfisk ändå med bara en fisk i taget.

Den här fältstudien gjordes till havs utanför Cancun i Mexiko. Forskarna har filmat attackerna och sedan analyserat filmerna.

- Vi har sedan utvecklat en matematisk modell som förklarar dynamiken i jakten. Vi kan visa att det lönar sig att jaga i flock, om gruppen är upp till 70 individer. Då har vi räknat hur stort byte fiskarna får i förhållande till tiden de har lagt ner på jakten, säger James Herbert-Read.

Resultaten från den här studien hoppas forskarna kan vara början på hur mer komplexa gruppjaktbeteenden utvecklats bland flera arter.

(Ursprungsartikeln för webben är skriven av Uppsala universitet)

James E. Herbert-Read et al. Proto-cooperation: group hunting sailfish improve hunting success by alternating attacks on grouping prey, Proceedings of the Royal Society B (2 november 2016) DOI: 10.1098/rspb.2016.1671