Hur skadligt är skidvalla för miljön? Foto: Mikael Damkier/Mostphotos

Merle Plassmann är forskare vid Institutionen för miljövetenskap, Stockholms universitet, och har vid flera tillfällen undersökt hur skidvalla påverkar snön och jorden längs Vasaloppsspåret. Hon doktorerade 2011 i ämnet.

Varför kan valla vara skadligt?

– Valla som innehåller fluorerade ämnen kan vara dåligt för miljön eftersom ämnena är persistenta i miljön, vilket betyder att de inte bryts ner utan ackumuleras där. Höga halter av några av dessa ämnen kan få konsekvenser för djur och människor. De har visat sig framkalla leverskador och stör omsättningen av fett i kroppen, de kan också störa reproduktionen och misstänks även framkalla cancer.

Vad kan man använda istället?

– Antingen har man vallningsfria skidor eller så använder man valla utan fluor. Det är egentligen ganska enkelt, alla produkter finns och är även billigare än de fluorerade vallorna. Jag är ingen stor skidåkare själv, men tänk på miljön och att man egentligen inte behöver ha fluor i sina vallor, det går nästan lika fort med vanliga vallor.

Vad innehåller fluorfri valla som gör att den ändå fungerar bra?

– Den innehåller vanliga paraffiner som kan brytas ner i naturen och som inte lämnar några persistenta ämnen efter sig. Några av vallorna som innehåller fluorerade ämnen innehåller också paraffiner.

Vad har hänt på området de senaste åren?

– Jag blev klar med min doktorsavhandling 2011, det är nio år sedan, och nu börjar det hända saker. Vasaloppet arbetar för ett fluorfritt lopp och även International Ski Federation (FSI) har gått ut med att fluorerade vallor blir förbjudna 2020/2021.

För den som är på väg att köpa skidvalla kan det vara bra att veta att det står på förpackningarna om vallan innehåller fluor. Antingen står det HF för High fluor eller LF för low fluor.

Mer läsning

Pressmeddelande från Sveriges forskningsinstitut och innovationspartner RISE: “Ban on fluorine waxes in ski sports demands effective test methods”.

Merle Plassmanns doktorsavhandling “Environmental occurence and fate of semifluorinated n-alkanes and perfluorinated alkyl acids present in ski waxes”.