Vargen Hendrix. Foto: Christina Hansen Wheat.
Hendrix är en av de vargar som Christina Hansen Wheat vid Zoologiska institutionen studerar för att se skillnader och likheter i beteende mellan hundar och vargar. Foto: Christina Hansen Wheat.

– När jag såg den första vargvalpen hämta bollen fick jag bokstavligen gåshud, berättar Christina Hansen Wheat, Zoologiska institutionen vid Stockholms universitet.
– Det var så oväntat. Jag förstod genast att om det här lekbeteendet finns hos vargar kunde det ha fungerat som ett möjligt kriterium för ett tidigt urval av hundar vid domesticeringen.

Upptäckt av en slump

Vargvalpen Flea. Foto: Christina Hansen Wheat
Vargvalpen Flea. Foto: Christina Hansen Wheat.

Upptäckten gjordes av en slump när forskarna testade tretton vargvalpar från tre olika kullar. Testet, Svenska brukshundsklubbens mentalbeskrivning valp, är utformat för att bedöma olika beteenden hos hundvalpar. Apportering är ett av de undersökta beteendena, men ingen förväntade sig att också vargvalparna skulle reagera på detta deltest. Under försöket visade dock tre åttaveckorsvalpar från samma kull ett spontant intresse för en kastad boll och hämtade, efter uppmaning, bollen till en för dem helt okänd person. Resultatet är överraskande eftersom man tidigare antagit att de kognitiva förmågor som krävs för att förstå signaler från människor, som de som krävs för att förstå apport, uppstod hos hundar först efter att människor tämjt dem för minst 15 000 år sedan.

– Vi blev mycket förvånade över att vi hade vargar som faktiskt hämtade bollen. Jag förväntade mig det inte. Jag tror inte att någon av oss i forskningsgruppen gjorde det. Särskilt överraskande är att vargarna hämtade bollen åt en person som de aldrig träffat tidigare, säger Christina Hansen Wheat.

Undersöker varifrån hundars beteende kommer

Forskningsgruppen fortsätter nu att arbeta med de data som de samlat in under tre år med hundar och vargar uppfödda under identiska förhållanden för att lära sig mer om beteendemässiga skillnader och likheter och hur domesticering påverkar beteende.Christina Hansen Wheat menar att likheter mellan hundar och vargar kan berätta varifrån det beteende vi ser hos hundar kommer. Även om det var en överraskning att se en vargvalp apportera en boll och anknyta till en person på det här sättet, säger hon att det så här i efterhand är begripligt.
– Vargvalpar som visar beteende riktat mot människor kunde ha haft en selektiv fördel i tidiga stadier av tämjningsprocessen.

Artikeln

Intrinsic ball retrieving in wolf puppies suggests standing ancestral variation for human-directed play behaviour” av Christina Hansen Wheat och Hans Temrin publicerades i tidskriften iScience 16 januari 2020. DOI: 10.1016/j.isci.2019.100811

Ta del av fler nyheter från Stockholms universitet
Vill du läsa mer om aktuell forskning vid Stockholms universitet hittar du våra forskningsnyheter här. Du kan även prenumerera på universitetets nyhetsbrev. Läs tidigare nummer och prenumerera här.