Forskningsnyheter

3. Stockholms universitet
  4. Forskning
  5. Forskningsnyheter

Forskningsnyheter

• Vuxen man begravd i Sigtuna på 1000-talet. Upptäcktes 2008. Foto: Sigtuna museum DNA-studier ger ny syn på Sveriges historia 2020-02-13 Det stora Atlasprojektet har ändrat bilden av hur Skandinavien befolkades och hur jordbruket spreds over Europa.
    • Marianne Dehasque, doktorand på Zoologiska institutionen, undersöker DNA från de sista mammutarna. Gamla gener i nytt centrum 2020-02-13 Mammutar, människor eller mikrober. Nya Centrum för paleogenetik samlar forskare som undersöker hårt nedbrutet DNA.
    • Rosa Weber. Foto: Leila Zoubir/Stockholms universitet Kvinnliga invandrare får jobb senare när familj väntar i Sverige 2020-02-12 Två år, så mycket förlängs tiden till första jobbet i snitt för kvinnliga flyktingar och anhöriginvandrare som redan före flytten har familj i Sverige jämfört med dem som inte det.
    • Kemikalier i damm kan störa transporten av sköldkörtelhormon 2020-02-12 En studie visar att kemikalier i damm inomhus kan störa transporten av sköldkörtelhormon. En störning i hormonnivåer kan påverka hälsan hela livet men är särskilt problematiskt för små barn.
    • Jättestudie om samproducerad kunskap 2020-02-11 För att hitta lösningar på dagens komplexa miljöproblem måste forskare samarbeta med de personer som berörs. I en stor internationell studie som idag publicerats i Nature Sustainability slår forskarna fast fyra viktiga principer för hur sådant samarbete bör gå till.

Universitetet i sociala medierUniversitetet på Facebook Universitetet på Instagram Universitetet på Linkedin Universitetet på Twitter Universitetet på YouTube