Forskningsprojekt AI och rektorer i förskolan
Stockholms universitet leder ett treårigt projekt tillsammans med Förskoleförvaltningen i Göteborgs stad för att undersöka hur artificiell intelligens (AI) kan användas i förskolans ledarskap och administration.
I centrum för projektet står 27 rektorer och en verksamhetschef, som tillsammans undersöker hur artificiell intelligens (AI) kan användas som stöd i det pedagogiska ledarskapet. Projektet leds av Susanne Kjällander, docent i förskoledidaktik vid Stockholms universitet, som betonar att potentialen med AI sträcker sig långt bortom enbart administrativa effektiviseringar.
Projektbeskrivning
En central frågeställning är: Hur kan AI-verktyg inte bara effektivisera, utan också bidra till en högre kvalitet i förskolan? Syftet är således inte enbart att frigöra tid från administrativa uppgifter, utan även att skapa förutsättningar för ett mer utvecklat pedagogiskt ledarskap. Genom att minska rektorernas arbetsbörda i det administrativa arbetet kan utrymme frigöras för att stödja pedagogerna i deras professionella utveckling. Exempelvis kan AI bidra till att ge mer systematisk och konstruktiv feedback – något som annars riskerar att prioriteras bort i en pressad vardag.
Projektet, som är det första i sitt slag i Sverige, befinner sig ännu i sin inledande fas. Deltagarna kommer regelbundet att mötas för att dela erfarenheter, reflektera och analysera hur AI påverkar deras uppdrag och ansvar.
– Vår förhoppning är att projektet ska bidra med både praktiska exempel och en vetenskaplig förankring kring hur AI kan användas i förskolan. Även om barnens perspektiv ligger utanför projektets direkta fokus, är det självklart en övergripande fråga hur dessa verktyg i förlängningen kan gagna barnens lärande och utveckling, säger Susanne Kjällander.
Projektets syfte
Projektets syfte är att undersöka i vilken utsträckning och på vilket sätt AI kan användas för att stödja rektorers ledarskap, både pedagogiskt och administrativt, och därigenom bidra till en högre kvalitet i utbildningen för barnen.
För att uppnå detta syfte kartläggs AI-verktygens potentialer, utmaningar och risker i relation till förskolans styrning och ledning. En vetenskapligt förankrad implementering är avgörande, och projektet utforskar hur AI kan bidra till pedagogiskt utvecklingsarbete, systematiskt kvalitetsarbete, resursfördelning samt kommunikation och samverkan med personal och vårdnadshavare.
Genom en analys av forskning, praktiska erfarenheter samt juridiska och etiska aspekter syftar projektet till att ge vägledning för en hållbar och ansvarsfull AI-användning i förskolans ledning och utveckling.
Projektmedlemmar
Medlemmar
Susanne Kjällander
Universitetslektor
Regina Enedahl
Utvecklingsledare enhet Digitalisering & Innovation
Belinda Gyllenstig
Utvecklingsledare Digtalisering och Innovation
Stefan Osla
Enhetschef Digitalisering och Innovation