Forskningsprojekt Kod, Narrativ, Historia: Samtida meningsskapande kring forntida DNA

Projektet studerar hur det går till när historiska berättelser skapas kring analyser av gammalt DNA. Studierna visar att berättelser och bilder uppstår i kreativa samspel mellan forskare och populärmedia, men blir hajpade på grund av en stor allmän tilltro till DNA som vetenskapligt bevis.

Arkeogenetik är ett av de senaste decenniets mest uppmärksammade forskningsfält. Nya metoder för att utvinna och analysera gammalt DNA sägs kunna avgöra forntida människors identitet och kartlägga migrationer, vilket har fått stort medialt genomslag. Men vad är det egentligen som händer när historiska berättelser skapas i mötet mellan arkeologi, genetik och populärmedia? Hur påverkas de av den asymmetriska relationen mellan humanistisk arkeologi och tilltron till DNA som vetenskapligt bevis? Och vilken roll spelar media i vetenskapens jakt på uppmärksamhet och finansiering?

Projektbeskrivning

Projektet arrangerar det internationella symposiet Code, Narrative, History: Critical Perspectives on Ancient DNA på Institutionen för kultur och estetik, den 11 maj 2021, och kommer under 2021 att publicera ett specialnummer om arkeogenetik i Journal of Social Archaeology.

Du kan läsa mer om projektet på den engelska sidan. Surfa dit genom att trycka på den lilla jordgloben bredvid rubriken "Tema" överst på sidan.

Projektmedlemmar