Stockholms universitet

Forskningsprojekt Nordiska forskningsnätverket för evidensbaserad förskola av hög kvalitet för social rättvisa

Hög kvalitet i förskolans verksamhet har avgörande betydelse för barns utveckling och lärande och innebär en betydande potential vad gäller att bygga jämlika och motståndskraftiga demokratiska samhällen som är grundade på social rättvisa.

Det råder stor variation vad gäller kvalitet i förskolans verksamhet i de nordiska länderna och alltför många barn går idag i verksamheteter där kvaliteten inte är tillräckligt hög. Att säkerställa hög kvalitet i förskolans verksamhet är en komplex fråga. Det finns därför ett stort behov av forskning som kan ge kunskap om hur hög kvalitet kan realiseras för alla barn. Det finns både likheter och skillnader vad gäller policy, forskning och praktik i de nordiska länderna och ett ökat internationellt forskningssamarbete har betydande potential. Syftet med detta nätverk av nordiska forskare med fokus på förskolan är därför att stärka forskning om evidensbaserad förskolepraktik av hög kvalitet och att identifiera synergier genom tillämpad multi-disciplinär interventionsforskning.

 

Projektbeskrivning

Hög kvalitet i förskolans verksamhet har avgörande betydelse för barns utveckling och lärande och innebär en betydande potential vad gäller att bygga jämlika och motståndskraftiga demokratiska samhällen som är grundade på social rättvisa. Det råder dock stor variation vad gäller kvalitet i förskolans verksamhet i de nordiska länderna och alltför många barn går idag i verksamheteter där kvaliteten inte är tillräckligt hög. Att säkerställa hög kvalitet i förskolans verksamhet är en komplex fråga. Det finns därför ett stort behov av forskning som kan ge kunskap om hur hög kvalitet kan realiseras för alla barn. Det finns både likheter och skillnader vad gäller policy, forskning och praktik i de nordiska länderna och ett ökat internationellt forskningssamarbete har betydande potential. Syftet med detta nätverk av nordiska forskare med fokus på förskolan är därför att stärka forskning om evidensbaserad förskolepraktik av hög kvalitet och att identifiera synergier genom tillämpad multi-disciplinär interventionsforskning. Målsättningen med nätverket är att:
-    Genomföra en jämförande analys av policy till stöd för hög kvalitet i förskolan.
-    Identifiera evidensbaserade praktiker av hög kvalitet, med särskilt fokus på socioekonomiskt utsatta områden.
-    Göra en översikt av metoder till stöd för att designa, och utvärdera verksamheter av hög kvalitet.
-    Lägga grunden för ett nordiskt forskningssamarbete för hög kvalitet i förskolan.
Teoretisk och metodologisk utgångspunkt tas i dynamisk systemteori och 'Theory of Innovation'. Nätverket består av forskare med fokus på förskolan från Stockholms universitet, Göteborgs universitet, Uppsala universitet, Jyväskylä universitet och Stavanger universitet. De planerade aktiviteterna inbegriper 5 workshops, vetenskapliga artiklar, en EU Horizon ansökan och en Nordisk konferens.

 

 

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Sofia Frankenberg

Universitetslektor

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Bild Sofia Frankenberg

Linda Forssman

Docent

Institutionen för psykologi; Uppsala universitet
Linda Forssman

Heidi Harju-Luukkainen

Professor

Kokkola University Consortium Chydenius, Jyväskylä universitet
Heidi Harju-Luukkainen

Elin Kirsti Lie Reikerås

Professor

Institutt for barnehagelærerutdanning, Universitet i Stavanger
Elin Kirsti Lie Reikerås

Pia Williams

Professor

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet
Pia Williams

Medlemmar

Susanne Kjällander

Universitetslektor

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Susanne Kjällander. Foto: Björn Dalin.

Anna Palmer

Universitetslektor, Docent

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Anna Palmer

Hillevi Lenz Taguchi

Professor

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Hillevi Lenz Taguchi. Photo: Björn Dalin.

Mia Helena Heikkilä

Professor

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
foto: Elisabeth Ohlson

Robert Lecusay

Universitetslektor

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Lena Aronsson

Universitetslektor

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Lena Aronsson_02_mindre

Eric Pakulak

Universitetslektor

Psykologiska institutionen
Eric Pakulak

Christian Eidevald

Guestprofessor

Teacher education, Södertörn University
Christian Eidevald

Mer om projektet

Mer information om projektet samt nyheter finns på projektets engelska sida, klicka här.