Forskningsprojekt Nordiska forskningsnätverket för evidensbaserad förskola av hög kvalitet för social rättvisa
Hög kvalitet i förskolans verksamhet har avgörande betydelse för barns utveckling och lärande och innebär en betydande potential vad gäller att bygga jämlika och motståndskraftiga demokratiska samhällen som är grundade på social rättvisa.
Det råder stor variation vad gäller kvalitet i förskolans verksamhet i de nordiska länderna och alltför många barn går idag i verksamheteter där kvaliteten inte är tillräckligt hög. Att säkerställa hög kvalitet i förskolans verksamhet är en komplex fråga. Det finns därför ett stort behov av forskning som kan ge kunskap om hur hög kvalitet kan realiseras för alla barn. Det finns både likheter och skillnader vad gäller policy, forskning och praktik i de nordiska länderna och ett ökat internationellt forskningssamarbete har betydande potential. Syftet med detta nätverk av nordiska forskare med fokus på förskolan är därför att stärka forskning om evidensbaserad förskolepraktik av hög kvalitet och att identifiera synergier genom tillämpad multi-disciplinär interventionsforskning.
Projektbeskrivning
Hög kvalitet i förskolans verksamhet har avgörande betydelse för barns utveckling och lärande och innebär en betydande potential vad gäller att bygga jämlika och motståndskraftiga demokratiska samhällen som är grundade på social rättvisa. Det råder dock stor variation vad gäller kvalitet i förskolans verksamhet i de nordiska länderna och alltför många barn går idag i verksamheteter där kvaliteten inte är tillräckligt hög. Att säkerställa hög kvalitet i förskolans verksamhet är en komplex fråga. Det finns därför ett stort behov av forskning som kan ge kunskap om hur hög kvalitet kan realiseras för alla barn. Det finns både likheter och skillnader vad gäller policy, forskning och praktik i de nordiska länderna och ett ökat internationellt forskningssamarbete har betydande potential. Syftet med detta nätverk av nordiska forskare med fokus på förskolan är därför att stärka forskning om evidensbaserad förskolepraktik av hög kvalitet och att identifiera synergier genom tillämpad multi-disciplinär interventionsforskning. Målsättningen med nätverket är att:
- Genomföra en jämförande analys av policy till stöd för hög kvalitet i förskolan.
- Identifiera evidensbaserade praktiker av hög kvalitet, med särskilt fokus på socioekonomiskt utsatta områden.
- Göra en översikt av metoder till stöd för att designa, och utvärdera verksamheter av hög kvalitet.
- Lägga grunden för ett nordiskt forskningssamarbete för hög kvalitet i förskolan.
Teoretisk och metodologisk utgångspunkt tas i dynamisk systemteori och 'Theory of Innovation'. Nätverket består av forskare med fokus på förskolan från Stockholms universitet, Göteborgs universitet, Uppsala universitet, Jyväskylä universitet och Stavanger universitet. De planerade aktiviteterna inbegriper 5 workshops, vetenskapliga artiklar, en EU Horizon ansökan och en Nordisk konferens.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Sofia Frankenberg
Universitetslektor
Linda Forssman
Docent
Heidi Harju-Luukkainen
Professor
Elin Kirsti Lie Reikerås
Professor
Pia Williams
Professor
Medlemmar
Susanne Kjällander
Universitetslektor
Anna Palmer
Universitetslektor, Docent
Hillevi Lenz Taguchi
Professor
Mia Helena Heikkilä
Professor
Robert Lecusay
Universitetslektor
Lena Aronsson
Universitetslektor
Eric Pakulak
Universitetslektor
Christian Eidevald
Guestprofessor
Mer om projektet
Mer information om projektet samt nyheter finns på projektets engelska sida, klicka här.