Åldersskillnader i relationer – hur påverkar det vid separation?

Efter en separation ökar risken för att kvinnor behöver försörjningsstöd eller bostadsbidrag. Ibland hävdas att stora åldersskillnader i relationer missgynnar kvinnor ekonomiskt efter en separation. Men en ny studie från Stockholms universitet visar att risken att behöva ekonomiskt stöd inte är större för kvinnor som har en betydligt äldre ex-partner, än för kvinnor med en jämnårig eller yngre man. Däremot är risken att separera högre för par med stora åldersskillnader.

Par håller varandra i händerna och deras skuggor avspeglas i vatten.
Foto: The HK Photo company/Unsplash

– Tidigare forskning visar att när par som har barn ihop går skilda vägar, slår det hårdare ekonomiskt mot kvinnor än mot män. När man bor ihop kanske man delar på tillgångar, och någon gör mer hushållsarbete medan den andra satsar mer på karriären. Men när ett par väljer att flytta isär visar det sig ofta att kvinnor missgynnats. Däremot vet vi fortfarande inte så mycket om hur det går för olika grupper av kvinnor efter en separation.

Det säger Caroline Uggla, forskare i demografi på Stockholms universitets demografiska avdelning vid Sociologiska institutionen, Stockholms universitet. Hon är en av författarna till en ny studie där forskarna tittat på åldersskillnader och separationer, samt undersökt om det finns några skillnader mellan hur kvinnor med svensk respektive invandrarbakgrund påverkas ekonomiskt efter en separation.

Caroline Uggla, forskare i demografi.
Caroline Uggla, forskare i demografi. Foto: Elin Sahlin/Stockholms universitet

I studien ingick endast heterosexuella par med barn.Resultaten visar att alla grupper av kvinnor löper en högre risk att behöva försörjningsstöd och bostadsbidrag, jämfört med innan separationen. Däremot fann forskarna inget stöd för teorin att kvinnor som separerar från en betydligt äldre man missgynnas mer ekonomiskt. I ingen av grupperna, varken bland dem med svensk eller utländsk bakgrund, hade kvinnor som separerade från en man som var minst sex år äldre än de själva, ett sämre ekonomiskt läge efter separationen än kvinnor som var jämngamla med sin ex-partner.

– Det var lite oväntat, särskilt med tanke på att relationer där mannen är betydligt äldre än kvinnan ofta anses vara ojämställda. En relativt äldre man tjänar ofta mer och då prioriterar man kanske mannens karriär över kvinnans. Tidigare studier som visat på negativa konsekvenser av åldersskillnader har oftast gjorts i länder där kvinnor har låg autonomi och inte samma möjlighet att kombinera jobb och familj som vi har i Sverige, säger Caroline Uggla.

I urvalet av invandrade kvinnor valde forskarna medvetet att fokusera på kvinnor som invandrat från Afrika och Mellanöstern, eller vars föräldrar gjort det. Detta eftersom par från dessa länder ofta har större åldersskillnader jämfört med svenska normer.

Om man tittar på bidragsstöd överlag, hade invandrade kvinnor högre sannolikhet att få ekonomiskt stöd i form av bidrag. Däremot var risken att gå från att inte ha bidrag till att behöva det, inte större efter att de separerat från sin partner. Tvärtom var den ekonomiska förlusten av separation större för kvinnor med svensk bakgrund.

– Det kan ha att göra med att deras nivåer var högre från början. För kvinnor med svensk bakgrund var sannolikheten att få bidrag lägre när man fortfarande levde ihop med sin partner, men efter separation blev det en större ökning, säger Caroline Uggla.

Störst risk att separera för par med stora åldersskillnader

Däremot fann forskarna skillnader i risken att separera, sett till åldersskillnader.

– Bland kvinnor med svensk bakgrund var risken att separera som lägst bland heterosexuella par där personerna var jämngamla, eller där mannen var max två år äldre än kvinnan.

Det var också den vanligaste åldersskillnaden för par där båda hade svensk bakgrund. I Sverige har åldersskillnaden mellan män och kvinnor i heterosexuella par legat konstant på ungefär två år (där mannen är äldre än kvinnan) sedan 1960-talet. Vissa har hävdat att även en liten skillnad på runt två år kan göra att par ser fördelar med att prioritera mannens karriär över kvinnans.

– Det verkar som att sociala normer spelar in när man tittar på risken att separera. De par där mannen var minst sex år äldre än kvinnan var mest sannolika att separera. Hos par med invandrarbakgrund från Afrika och Mellanöstern, var risken för separation också stor för par där kvinnan var äldre än mannen, vilket var en ovanlig konstellation för den gruppen, säger Caroline Uggla.

Forskarna menar också att det verkar finnas skillnader i vilka kvinnor som skaffar barn med en man som är minst sex år äldre än de själva.

– Vi såg till exempel att kvinnor som har en äldre partner är yngre när de skaffar barn, har lägre utbildning och tjänar mindre pengar innan de blir mammor, säger Caroline Uggla.

Fakta: så gjordes studien

I studien jämför forskarna varje kvinna med sig själv under totalt fem år, från två år innan till två år efter året för separationen. Att varje kvinna jämförs med sig själv, gör att man undviker problemet att vissa kvinnor både är sannolika att ha vissa underliggande faktorer som är kopplade till sämre ekonomi, samt att välja en viss sorts partner. I studien ingick heterosexuella kvinnor som fick sitt första barn mellan 1997 och 2015, och som bott ihop tillsammans med en man. Kvinnor som bott i Sverige kortare tid än fem år exkluderades i urvalet.

Studien “Are women from man-older unions economically disadvantaged following separation? Sweden 1997–2015” finns att läsa i Acta Sociologica.

Författare: Caroline Uggla, Eleonora Mussino, och Siddartha Aradhya, Demografiska avdelningen, Sociologiska institutionen vid Stockholms universitet.

Kontakt:

E-post: caroline.uggla@sociology.su.se