50 MSEK till forskning om hållbar blå ekonomi

Mistras styrelse har beslutat att finansiera programförslaget Co-Creating Better Blue (C2B2), med Göteborgs universitet som huvudsökande. Stockholms universitet kommer att bidra till programmet med kompetens inom miljörätt, genom forskare verksamma vid Juridiska institutionen.

närbild på vattenyta
Foto: Pinkomelet / Mostphotos

Enligt forskningsprogrammet Co-Creating Better Blue (C2B2) finns det ett akut behov av att radikalt förändra sättet att se på och använda havet. Det beror framför allt på att allt fler aktörer har ett ökande intresse av havet på olika sätt. Programmet består av ett stort konsortium som samlar 13 partners från akademi och forskningsorganisationer, 25 samfinansierade partners från industri och offentlig sektor samt intressenter från civilsamhället.

Co-Creating Better Blue tilldelas av Mistra högst 50 MSEK över fyra år. Juridiska institutionen vid Stockholms universitet har som del av C2B2 beviljats andel av forskningsmedlen för att understödja - för programmet relevant - forskning i miljörätt. Medsökande och ansvarig forskare vid institutionen är Anna Christiernsson, docent i miljörätt.

Läs mer om C2B2 på Mistras hemsida