Agnes Hellner tilldelas stort anslag till forskning om miljöprocess

Agnes Hellner, universitetslektor i processrätt vid Stockholms universitet, har beviljats anslag om 1,8 miljoner kronor av Ragnar Söderbergs stiftelse i 2022-års utlysning för post docs inom rättsvetenskap.

I 2022-års utlysning för post docs inom rättsvetenskap har stiftelsen beviljat anslag till två forskare vid universiteten i Uppsala och Stockholm. En av dessa är Agnes Hellner, universitetslektor i processrätt. Foto: Tobias Björkgren

Agnes Hellner har beviljats 1,8 miljoner kronor för ett tvåårigt forskningsprojekt som ska lägga grunder för en framtida forskarbana, i vilket hon kommer att studera vilken roll som domstolarna och lagstiftningen i de nordiska länderna spelar för att motverka klimatförändringar.

Utlysningen av post doc-anslag från Ragnar Söderbergs stiftelse syftar till att ge framstående rättsvetare, som nyligen disputerat, möjlighet att forska på heltid under två år och på så vis lägga grunden till en fortsatt forskarkarriär. Kraven för att beviljas anslag är höga. Expertpanelen som granskar ansökningarna letar efter projekt med hög vetenskaplig kvalitet, samtidigt som forskaren har potential att bli framgångsrik inom sitt fält.

– Intresset för utlysningen var stort och vi fick in många ansökningar av hög kvalitet. Det var ett styvt arbete för expertpanelen att välja ut de bästa projekten, säger Anna Wetterbom, vd för Ragnar Söderbergs stiftelse.

Expertpanel med professorer från flera lärosäten

Ansökningarna har beretts av en expertpanel med fem professorer: ordförande Sanja Bogojevic (Oxford University), Jenny Julén-Votinius (Lunds universitet), Johan Lindholm (Umeå universitet), Mårten Schultz (Stockholms universitet) och Marlene Wind (Köpenhamns universitet).

Stiftelsen har för avsikt att genomföra en ny utlysning av anslag för post docs inom rättsvetenskap 2024.

Till Ragnar Söderbergs stiftelses hemsida

Läs mer om Agnes Hellner