Anekdot essä | Libertinerna

Litteraturprofessor Carin Franzén skriver en essä i det digitala bildningsmagasinet Anekdot.

Illustration som föreställer två siluetter av ansikten mot varandra
Illustration av Anna Maria Hällgren för Anekdot.

Ordet ”libertin” används oftast om personer som söker njutning och sexuell utsvävning. Få känner till att ordet historiskt sett också är ett namn på en som tänker fritt och bortom konventionerna. Libertinismen är i båda dessa fall utpräglat manlig. Finns det alls kvinnliga libertiner? Har de funnits? Carin Franzén vänder sig till renässansen och läser fyra kvinnor som både tänkte och levde på tvärs mot sin tid. Dessa kvinnor bröt inte bara mot normer för hur kvinnor skulle bete sig utan ifrågasatte även dåtidens rådande filosofiska tankegångar. De kvinnliga libertinerna utmanar vår bild av historien och tycks särskilt aktuella att lyssna till idag.

Läs essän på Anekdots hemsida

Om Anekdot

Anekdot är ett digitalt bildningsmagasin. Det är ett samarbete mellan Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet och Kungliga Vitterhetsakademien med syfte att sprida humanistisk, akademisk kunskap till en bred allmänhet.

Anekdots essäer tar dig med in i historiens viktigaste skeenden och idéflöden, återberättade och analyserade av Sveriges bästa humanioraforskare,

Om Carin Franzén

Carin Franzén är professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik vid Stockholms universitet. Hon intresserar sig bland annat för subjektivitetens historia i såväl äldre som senare perioders litteratur. Och forskar också inom fältet miljöorienterad humaniora.

Carin Franzén undervisar i litteraturvetenskap på grundutbildningens alla nivåer, och på forskarutbildningen.

Mer om Carin Franzéns forskning