Bättre äldreomsorg med smartare processer

Amin Jalali befordrades till docent på Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) 15 augusti 2022. Vi fick en pratstund med honom för att höra vad han har på gång.

Amin Jalali är DSVs nyaste docent. Foto: Åse Karlén.

Grattis Amin! Berätta om din DSV-resa så här långt.
– Tack! Jag började på DSV som masterstudent 2009. 2012 blev jag antagen till doktorandutbildningen och jag la fram min avhandling 2016. Därefter kombinerade jag att undervisa på DSV med att jobba i näringslivet under några år. 2020 fick jag en fast lektorstjänst här. Att ha en akademisk karriär var inte mitt mål från början, men det är så mina intressen har utvecklat sig.

Vilket är ditt forskningsämne?
– Jag studerar Affärsprocesser, vad vi kallar Business Process Management eller bara BPM på engelska. Den senaste tiden har jag fokuserat på subämnet ”process mining”.
– I alla typer av organisationer, oavsett om du tittar på Skatteverket, Migrationsverket, Ikea, Ica, Spotify eller Stockholms universitet – pågår en massa processer samtidigt. Det kan till exempel handla om upphandlingar eller rekrytering av nya medarbetare. Inom BPM studerar vi hur de här processerna kan förfinas för att utföras mer effektivt. Process mining handlar om att analysera data som genereras i processerna – data som speglar verkligheten. Med hjälp av process mining kan vi jämföra vad som verkligen händer i en affärsprocess, med vad företagets anställda tror ska hända. Det innebär att vi kan upptäcka både smartare sätt att driva företag och eventuella bedrägerier.

Vad jobbar du med just nu?
– Jag ingår i två forskningsprojekt, DISAL and DISRA. Båda handlar om hälsa, så de har stor potential att bidra till samhället. Som det ser ut nu är processerna kring äldrevården inte så effektiva mellan svenska regioner och kommuner. Vi undersöker hur systemen kan förbättras. Vårt mål är att förändra processerna så att de blir både billigare och mer högkvalitativa. Det kan bli en verklig win-win-situation.

Undervisar du också på DSV?
– Ja, och jag älskar att undervisa! Jag ansvarar för tre kurser, så det blir en hel del av den varan. Mina kurser heter Processmodellering och design inom IT-området, Processtödsystem och ärendehantering, och Data warehousing. Jag gillar att introducera studenterna till nya tekniker, och att reflektera tillsammans med dem. Jag tar ofta in gästföreläsare från näringslivet för att öka studenternas kunskap och hålla dem à jour. Många av våra studenter får jobb inom privat sektor direkt efter examen.

Vad ser du fram emot?
– I det korta perspektivet hoppas jag på positiva svar från journals – jag har skickat in några artiklar för granskning. De här processerna tar ofta lång tid, jag tror att jag skickade in en av mina artiklar för sju månader sedan. Som lärare ser jag alltid fram emot att förbättra mina kurser. Den processen tar aldrig slut. Och som forskare vill jag hitta intressanta projekt som kan ha ännu större påverkan på samhället. Det är alltid målet.

Text: Åse Karlén