Bénédicte Savoy gästprofessor vid Stockholms universitet

Bénédicte Savoy, professor i konsthistoria vid Technische Universität i Berlin, kommer att inneha Kerstin Hesselgrens gästprofessur för sex månaders vistelse vid Institutionen för kultur och estetik under perioden juli 2024–juni 2025.

Benedicte Savoy
Bénédicte Savoy vid bokmässan i Leipzig 2018. Foto: Amrei-Marie / Wikimedia Commons

Bénédicte Savoys forskning rör sig inom områdena restitution av koloniala konst- och kulturarvsföremål, konst och kulturell transfer i Europa under 1700- och 1800-talen samt museihistoria och samlingarnas historia.

Under vistelsen på Institutionen för kultur och estetik kommer Savoy att delta i forskningsseminarier samt hålla öppna föreläsningar och leda workshops. Savoy kommer även att besöka kulturinstitutioner och andra universitet runt om i Sverige. Mårten Snickare, professor i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, står värd för vistelsen.