Besöksrekord för Tångbloggen under 2022

Tångbloggen drivs av professor emeritus vid Östersjöcentrum Lena Kautsky tillsammans med Ellen Schagerström, forskare vid Göteborgs universitet. Med bloggen vill de att alla som är nyfikna ska kunna lära sig mer om alger, tång och marin botanik. När de startade bloggen 2012 satsade de båda forskarna på att få 100 besökare. Men tio år senare slår de nya besöksrekord – och under 2022 fick de 31 998 besökare!

Lena Kautsky vid bryggan
Professor emeritus Lena Kautsky i både tångblus och tånghalsband, visar upp blåstång.

I december avslutade Tångbloggen det framgångsrika året med en julkalender med en ny tångart varje dag fram till jul. Julgransalg (Brogniartella byssoides) var såklart bakom lucka 24. Julkalendern blev ett mycket populärt inslag på Östersjöcentrums Facebook-sida. Kanske är du en av dem som upptäckte Tångbloggen under året?

Lena Kautsky och Ellen Schagerström sprider tillsammans kunskap om alger och havets flora på flera olika sätt och driver även medborgarforskningsprojektet Algforskarsommar ihop. Projektet, som startade 2021, går nu in för sin tredje säsong och du som vill vara med i år eller har en skolklass som vill vara med är varmt välkommen!

Lena Kautsky och Ellen Schagerström förevisar algforskning för kronprinsessan Victoria och Sari Lindblom, rektor vid Helsingfors universitet. Foto: Lisa Bergqvist.

Här hittar du allt om hur du kan bli medborgarforskare i Algforskarsommar

Förutom från Tångbloggen kan du ha blivit bekant med de båda forskarna i mediainslag, där bland annat Algforskarsommar har blivit mycket uppmärksammat. Ellen Schagerström har även gästat Morgonpasset i P3, som gav henne en låt om sjögurkor tillsammans med artisten Lamix.

Till Tångbloggen