Delta i diskussionen om vår digitala framtid

Den digitala transformationen påverkar oss som individer och samhällen, över hela världen. Vilken forskning, utveckling och innovation blir vägledande för vår digitala framtid? Och hur digitala vill vi vara? Frågorna diskuteras 19–20 oktober på Stockholms universitet.

Konferensen Digitalize in Stockholm genomförs i Nodhuset, Campus Kista, 19–20 oktober 2022. Foto: Åse Karlén.

2022 arrangeras den årliga konferensen Digitalize in Stockholm för första gången på Stockholms universitet, närmare bestämt på Campus Kista där Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) huserar.

Jelena Zdravkovic är prefekt på DSV och medlem i konferensarrangören Digital Futures Executive Committee.

– Det är verkligen roligt att DSV står som värd för evenemanget i år. Digitalize in Stockholm är en spännande och livfull konferens där digitaliseringsfrågorna står i centrum. Nya resultat från både akademin och industrin diskuteras, av såväl etablerade forskare och experter som yngre forskare och praktiker, säger professor Jelena Zdravkovic.

Porträttfoto: Professor Jelena Zdravkovic, prefekt på DSV. Foto: Åse Karlén.
Jelena Zdravkovic. Foto: Åse Karlén.

Efter två pandemiår har årets hybridupplaga verklig mingelpotential. Intresset är stort och konferenslokalen är snart fullbokad. Via en digital plattform kan alla som inte medverkar på plats i Kista följa presentationerna på distans, tillsammans med deltagare från hela världen.

– Konferensens huvudsyfte är att under två dagar, i en hybridmiljö, bjuda på presentationer, interaktioner, diskussioner och utbyte av idéer mellan föredragshållare och deltagare.

AI är förstås ett topprelevant ämne i samhället

Maskininlärning, hälsa, smarta samhällen och hållbarhet är bara några av de teman som kommer att avhandlas.

– Vi kommer att diskutera ett brett spektrum av ämnen inom digital transformation. AI är förstås ett topprelevant ämne i samhället, det avspeglas både i konferensprogrammet och i vår verksamhet här på DSV. Andra punkter i programmet handlar om utformning av nya systemarkitekturer, riskhantering, säkerhet och integritetsutmaningar, säger Jelena Zdravkovic.

Vad ser du mest fram emot under Digitalize in Stockholm?

– Det finns många intressanta keynotetalare att se fram emot. Till exempel professor Alan Sanfey som kommer att prata om hur vi kan förstå sociala val, med insikter hämtade från neurovetenskapen. Jag ser också fram emot att höra Tuomas Pöysti berätta om styrning och design i hybridarkitekturer. Det handlar om hur vi människor kan leva och arbeta tillsammans med intelligenta system, som en del av ett bredare sociotekniskt system.

Vem tycker du bör delta i konferensen?

– Alla som är intresserade av den tid vi lever i, och som vill vara med och påverka vår digitala framtid. Med det spännande program vi har framför oss, hoppas vi samla en bred och stor blandning av akademi, näringsliv och offentlig sektor på plats och online.

– Det är otroligt viktigt att kunna dela kunskap mellan dessa olika domäner, och att ta upp frågor som har stor betydelse för vårt framtida samhälle. Digitalize in Stockholm är ett evenemang just för det, säger Jelena Zdravkovic.

Mer om konferensen

Digitalize in Stockholm 2022 genomförs 19–20 oktober i Aula Nod, Borgarfjordsgatan 12, Kista. Konferensen är kostnadsfri och det går bra att delta en eller två dagar – på plats eller digitalt.

Konferensen arrangeras av Digital Futures, ett samarbete mellan Stockholms universitet, KTH och Rise.

Läs mer om Digital Futures

Mer om Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV)

Kontakta Jelena Zdravkovic

Text: Åse Karlén