Flera forskare från Juridicum belönas för framstående forskningsinsatser

Sex stycken forskare från juridiska institutionen vid Stockholms universitet har tilldelats Emil Heijnes Stiftelses belöning för värdefulla insatser för rättsvetenskaplig forskning. Prissumman ligger på 100 000 resp. 250 000 kronor vardera.

Pernilla Leviner, Mårten Schultz, Göran Lind, Kelly Chen, Alexandra Johansson och Alexander Unnersjö, samtliga verksamma vid Stockholms universitet, är sex av de tolv forskare som har belönats för värdefulla insatser inom rättsvetenskaplig forskning. (Foto från resp. profilsida)

I slutet av förra året utsågs sammantaget tolv forskare från olika lärosäten i Norden till att mottaga Emil Heijnes stiftelses ”Belöning för värdefulla insatser inom rättsvetenskaplig forskning”. Belöningen delas ut av stiftelsen, som förvaltas av advokatsamfundet och vars styrelse består av företrädare från olika delar av rättsväsendet.

Enligt stiftelsens stadgar ska avkastningen av stiftelsens medel användas bl.a. som understöd för rättsvetenskaplig forskning åt advokater, domare, andra vid landets allmänna domstolar anställda rättsbildade personer samt lärare vid landets universitet och högskolor och som uppmuntran och understöd för utgivandet av juridiska handböcker och annan juridisk litteratur av intresse för undervisningen inom landet.

Styrelsen har mot denna bakgrund beslutat att utdela pris med 250 000 kr vardera till följande personer vid Stockholms universitet för förtjänstfulla insatser inom den rättsvetenskapliga forskningen och den juridiska undervisningen:

Styrelsen beslöt vidare att utdela pris för värdefulla insatser för rättsvetenskaplig forskning med 100 000 kr vardera till följande personer vid Stockholms universitet:

Om Emil Heijnes Stiftelse

Emil Heijnes Stiftelse för rättsvetenskaplig forskning har till ändamål att främja rättsvetenskaplig forskning bedriven av svenska medborgare i överensstämmelse med de västerländska rättsprinciper, som var allmänt erkända före det senaste världskriget, ävensom att stödja juridisk undervisning.

Stiftelsen lämnar i sådant syfte forskningsanslag åt advokater, domare, andra vid landets allmänna domstolar anställda rättsbildade personer samt lärare vid landets universitet och högskolor. Enligt stiftelsens stadgar kan anslag även utgå såsom uppmuntran och understöd för utgivandet av juridiska handböcker och annan juridisk litteratur av intresse för undervisningen inom landet samt för annan till förverkligande av stiftelsens ändamål lämplig åtgärd.

Källa: Sveriges advokatsamfund

Emil Heijnes Stiftelse för rättsvetenskaplig forskning