Peter Kostenniemi är årets gästföreläsare på Barnboksinstitutets bokprovning 19 april.

Peter Kostenniemi
Peter Kostenniemi. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Han föreläser om Illvilliga barn och illviljan omkring dem: nedslag i barn- och ungdomslitteraturen 2022.

Den årliga Bokprovningen arrangeras av Svenska barnboksinstitutet (SBI). Under våren släpps dokumentationen med analyser och statistik över 2022 års utgivning av barn- och ungdomslitteratur.

Bokprovningsföreläsningarna den 19 april pågår kl. 9.00 – 12.30. Föreläsningarna sker i Zoom och är kostnadsfria, föranmälan görs via Svenska barnboksinstitutets webbplats.

Mer om bokprovningen på SBI:s hemsida

Om Peter Kostenniemi

Peter Kostenniemi disputerade i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet 2022. Han skrev avhandlingen Hemsökt barndom. Bilder av barnet i gotisk barnlitteratur. Här undersöker han hur barnet gestaltas i gotisk barnlitteratur och hur det förhåller sig till samtida föreställningar om barndom.

Mer om avhandlingen

Mer om Peter Kostenniemis forskning