Lab-on-a-Chip, ett nytt sätt att förstå och undersöka spridningen av miljöföroreningar

Förorenat vatten är ett stort miljöproblem över hela världen. Genom att utveckla enkla lösningar som vem som helst kan använda för att kontrollera vattenkvalitet ute i fält, hoppas professor Nicole Pamme och hennes forskargrupp hitta en ny lösning på problemet, genom att utveckla ett ”lab-on-a chip”. För att genomföra projektet har de därför tilldelats pengar från WISE –” Materialvetenskaplig forskning för en hållbar värld”.

De små analyschipen tillverkas i en egen fabrik som finns i Arrheniuslaboratoriet.

Kemiska sensorer och lab-on-a-chip

Före Covid-19-pandemin var lab-on-a-chip okänt för de flesta, nu har många sett ett, utan att veta att det är så det heter. Hur? Hemmatestet för Covid-19- är ett lab-on-a-chip! En liten pryl som gör det möjligt att exakt hantera och analysera vätska i mikroskopisk skala.

Chipet gör det möjligt att genomföra analyser hemma eller i fält dig. Dessa analyser brukar normalt kräva ett helt labb, nu hoppas man kunna genomföra dem på den plats där provet tas.

Sensorer av denna sort kan användas för både klinisk diagnostik och miljöövervakning – istället för att ta prover och analysera varje månad kan man istället ta prover dagligen, vilket ger mer och bättre data för forskare som övervakar förändringar i miljön.

Citizen science – medborgarvetenskap

Medborgarvetenskap – vetenskap utförd av allmänheten i samarbete med forskare för att svara på verkliga frågor. Att engagera icke-forskare som bor nära området och utbilda dem att använda dessa nya sensorer kommer att öka testfrekvensen och ge fler datapunkter till forskarna. Då blir det lättare att sammanställa information, se mönster och utifrån denna se trender och skapa modeller.

Sustainable Materials for Sustainable Environmental Sensing – WISE-projektet

Många kemiska sensorer bygger på material och komponenter som är ohållbara eller giftiga. Detta projekt är tänkt att utveckla en ny generation av sensorer som baseras på hållbara och biobaserade material.

Målet med projektet är att utveckla en sensor där man kan upptäcka särskilda näringsämnen, metallföroreningar och små organiska molekyler på ett enkelt och tillgängligt sätt för allmänheten att använda.

WISE – Materialvetenskaplig forskning för en hållbar värld, är ett nytt forskningsprogram som ska skapa förutsättningar för ett hållbart samhälle genom nya och förbättrade material och tillverkningsprocesser, vilka också ska möjliggöra bättre teknologi för framtidens energisystem och bekämpning av föroreningar och giftiga utsläpp.

Om Nicole Pamme

Nicole Pamme blev professor i analytisk kemi vid SU 2021. Ursprungligen från Tyskland kom hon till MMK efter många år i Storbritannien. Hon finns med på Analytical Scientist 2021 Power List över världens mest inflytelserika forskare inom analytisk kemi och är även lärare på masterprogrammet i analytisk kemi – där hon utmanar sina studenter dagligen.

"Läs även" Nyrekryteringar inom jättesatsning på hållbara material

Läs även "Jordbruksrester ska ge helt hållbart material"

Läs även "Omvandling av koldioxid till bränslen"