Medel till tvåårig postdok inom den mångvetenskapliga satsningen CoastClim

Östersjöcentrums föreståndare Tina Elfwing har beviljats 2 400 000 kr från Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond, som finansiering för en postdoktjänst inom Centrum för kustekosystem- och klimatforskning (CoastClim). Postdoktjänsten kommer att stärka CoastClims mikrobiologiska arbete.

Tina Elfwing. Foto: Anna-Karin Landin

Det här är jätteroligt! Vi ser fram emot ny spännande forskning!

Tina Elfwing, föreståndare för Stockholms universitets Östersjöcentrum

Mätningar som nyligen publicerats i den vetenskapliga tidskriften Nature, visar bland annat på metanavgångar från blåstångsbälten, vilket väcker nya spännande forskningsfrågor. Vad är orsaken till metanavgångarna och hur går det till?

Forskningen inom den nya postdoktjänsten kommer att ske i samverkan med Institutionen för ekologi, miljö och botanik. Forskningsfrågorna kommer att undersökas med hjälp av provtagning samt genomanalys vid SciLifeLab, Science for Life Laboratory.

Mer om forskningen

Metanutsläpp motverkar koldioxidupptag i Östersjöns blåstångsskogar

"Methane emissions offset atmospheric carbon dioxide uptake in coastal macroalgae, mixed vegetation and sediment ecosystems", Nature

Centrum för kustekosystem- och klimatforskning (CoastClim)