Mia Åkestam får Birgittapriset

Mia Åkestam, konstvetare vid Stockholms universitet, är årets mottagare av Birgittapriset.

Mia Åkestam
Mia Åkestam.

Priset delas sedan 1997 årligen ut av den ideella föreningen Birgittastiftelsen, med säte i Vadstena. Stiftelsen arbetar för att bevara kulturarvet i heliga Birgittas liv och gärning.

Motiveringen från Birgittastiftelsen

"Fil.dr Mia Åkestam har som konstvetare ägnat sig åt medeltidens bild- och formvärld. I sin doktorsavhandling ”Bebådelsebilder: Om bildbruk under medeltiden” (2010) behandlar Åkestam medeltidens bildbruk, ett intresse som återkommer i artiklar och föredrag. På senare år har Åkestam, verksam vid Stockholms universitet, drivit ett projekt om Folkungapalatset i Vadstena och förändringen från kungligt palats till klosterbyggnad".

–Jag är otroligt hedrad.

Mia Åkestam till tidningen Corren om att få priset

Prisutdelning 28 maj

Mia Åkestam får ta emot priset i samband med Birgittastiftelsens årsmöte i Vadstena den 28 maj. Hon får 25 000 kronor och en Birgittamedalj i silver utförd av skulptören Ernst Nordin. Kl. 17.00 håller hon i samband med detta föredraget ”Bildbekymmer i Vadstena kloster”. Föreläsningen är öppen för allmänheten.

Mer information på Birgittastiftelsens hemsida

Om Mia Åkestams forskning